STOCKHOLM. Efter att Stockholms stad lagt 296 miljoner kronor av skattebetalarnas pengar på att bygga en ny it-plattform avbryts nu arbetet. I stället väljer staden att modernisera sitt gamla system från 1990-talet.

Stockholms stads informationssida om Esset. Faksimil.

Det var 2016 som Stockholms stad inledde projektet ”modernisera Stockholms sociala system” och avsatte 570 miljoner kronor i budget åt kalaset. Stockholms stad kom dock aldrig att använda sig av den nya it-plattform som skulle byggas. Projektet stoppas nu efter att det kostat skattebetalarna 269 miljoner kronor, skriver Aftonbladet.

Med de ”sociala systemen” avsågs den it-plattform som används av de drygt 18 000 anställda inom Stockholm stads individ- och familjeomsorg, äldreomsorg och omsorg om funktionshindrade. I en intern namntävling döptes den nya plattformen till Esset. Avsikten var att byta ut det nuvarande systemet och att utbilda samtliga användare i den nya plattformen Esset och de nya arbetssätten.

På tisdagen meddelade Stockholms stad att projektet kommer att ”byta inriktning”:

— I det här fallet har vi dragit i handbromsen innan vi ens har kommit i drift. Om man inte driver ett it-projekt i den takt som önskas finns risk att kostnaderna driver iväg, kommenterade it-direktör Andreas Nordström, som är projektbeställare och ingår i styrgruppen för moderniseringsarbetet, till AB.

Det var efter en projektöversyn som genomfördes i somras som man kom fram till att det var nödvändigt att avbryta projektet.

— Dels har vi själva en komplex verksamhet i Stockholms stad med att ena vår socialtjänst, dels har det tagit längre tid att programmera systemet. Då har det blivit de här förseningarna, då kan vi inte fortsätta helt enkelt med tanke på de prognoser som förelåg med en ungefär tredubblad budget, sa Nordström till AB.

— Det var ett tufft beslut, men ett nödvändigt för att hålla oss inom tid och budget.

Informationssidorna om Esset har nu börjat plockas ned från nätet. Ungefär halva det budgeterade beloppet, 296 miljoner kronor, har hittills gått åt till it-projektet.

Det har framkommit att ”personalen utbildats i att använda Skype” men det är något som Nordström enligt Aftonbladet först inte vill kommentera.

— Det är inget jag känner igen eller kan kommentera, säger han.

Han återkommer dock senare och menar att han insett vad frågan kan handla om:

— Jag har insett vad frågan kan handla om. I början av projektet gjordes en mindre insats, med en digital utbildning för socialtjänsten i att använda Skype. En utbildning som vi även kunnat använda i andra sammanhang, förklarar Nordström till AB.

De 274 miljoner kronor som finns kvar av den summa som ursprungligen avsattes för att bygga en ny modern it-plattform åt Stockholms stad ska nu användas för att modernisera det nuvarande systemet Paraply som är från 1990-talet.

Detta system ansågs fungera dåligt och de som arbetade med det var missnöjda, vilket ledde till att moderniseringsarbetet inleddes 2016. Behovet av moderniseringen förklarades på en informationssida som nu plockats ned så här:

Dagens sociala system infördes i slutet av 90-talet och har begränsade utvecklingsmöjligheter. Medarbetare och invånare vill ha nya arbetssätt och digitala stöd som tar till vara på de möjligheter som dagens teknik ger.

Nu har man alltså beslutat att ändå låta modernisera det gamla systemet.

En cachad version av en informationssida om projektet kan ses här.


  • Publicerad:
    2021-02-19 17:45