FOTBOLL. I sommar hålls VM i damfotboll i Frankrike. Men bara 93 barer och restauranger i Sverige kommer att visa matcher, vilket kan jämföras med 1 500 inrättningar som visade förra årets VM för herrar.

”Potentialen för kvinnlig fotboll har inga begränsningar”, sade Uefas president Aleksander Ceferin i samband med att han ökade anslagen till damfotboll från drygt en 1 miljon kronor till 1,5 miljoner kronor per medlemsland förra året.

Men intresset för sporten fortsätter att vara svalt i jämförelse med herrfotbollens popularitet.

Medan rekordmånga 1 500 barer och restauranger i Sverige visade matcher från förra årets herr-VM i Ryssland kommer endast 93 restauranger att visa matcher från sommarens fotbolls-VM för damer, som hålls i Frankrike.

Detta uppger Canal Digital, som äger den svenska licensen att visa matcher från turneringen.

”Damlandslaget slog sitt eget publikrekord på Friends arena nu inför VM och de är ju väldigt formstarka så vi hade helt klart hoppats på ett större intresse. Inte minst för damfotbollens skull”, säger Canal Digitals marknadschef Maria Sörnell i ett pressmeddelande.

Den 11 juni spelar svenska damlandslaget sin premiärmatch i VM då man möter Chile.

Källor:
Många pubar nobbar fotbolls-VM
Uefa satsar på damfotboll – ökar bidrag med 50 procent


  • Publicerad:
    2019-06-04 13:30