MEDIA. Svenska medier verkar ha bildat en kartell för att bekämpa den växande trenden där alltfler läsare använder annonsblockerare.

Idag finns det flera så kallade ad block-tillägg till alla större webbläsare. Dessa tillägg gör så att reklam inte visas för de som installerar tilläggen och alltfler människor använder dem då reklamen som många sidor tvingar på läsarna uppfattas som störande. Detta skadar bland annat Sveriges etablerade medier som alltmer blivit beroende av reklamintäkter då läsarna slutat köpa papperstidningar och konsumerar media gratis via nätet istället.

Digiday, en tidning som skriver mycket om medier och marknadsföring, har skrivit en längre artikel där man hävdar att 90 procent av de etablerade medierna i Sverige nu har enats om att börja stoppa läsare som använder annonsblockerare. Enligt Digiday ska detta försök inledas i augusti och åtgärderna som kommer användas initialt är följande:

During the test, people with blockers installed won’t be able to view content unless they disable their ad blocker. They’ll also be given the choice of paying small one-off payments to access the content (each publisher will set its own rate) or viewing the content at lower quality. Video content will run at fewer frames per second, and articles won’t be seen in their entirety, for example.

Bakom initiativet ligger en grupp som kallar sig ”IAB Sverige” och verkar organisera alla större mediebolag i Sverige, däribland Bonnier, MittMedia och andra gigantiska koncerner. Charlotte Thür, VD för IAB, uppger att 30 procent av befolkningen i Sverige använder annonsblockerare idag och hon räknar med att en tredjedel av dessa kommer bli upprörda och hitta nya tekniska lösningar men att två tredjedelar kommer acceptera att stänga av sina annonsblockerare för att läsa svenska medier. Thür kallar annonsblockerare för ett ”demokratiskt problem” och menar att läsare ska tvingas läsa mediernas reklam.

Digiday har även pratat med sakkunniga personer i andra länder som menar att det inte skulle gå att få alla medier i ett annat enskilt land att agera gemensamt på detta sättet, vilket visar hur samspelta och korrumperade svenska medier är. I andra länder har dock enskilda medier vidtagit liknande åtgärder sedan tidigare.

Nordfront uppmanar alla läsare som inte redan använder annonsblockerare att läsa på om fenomenet på Wikipedia och installera ett passande ad block-plugin i sin webbläsare. Förutom att skada gammelmedia ekonomiskt så skyddar annonsblockerare din dator från virus som kan spridas via oseriös reklam. Många sidor ser också snyggare ut utan reklam. De flesta annonsblockerare tillåter användarna att göra enskilda undantag för hemsidor som de vill se reklam på, för att stödja Nordfront kan man alltså göra ett sådant enskilt undantag.

Källa:
Sweden’s publishers are joining forces to simultaneously block ad-block users


  • Publicerad:
    2016-03-15 13:50