POLITIK. I en annons under rubriken Lediga jobb söker Centerpartiet nu en ny kommunikationschef. Ett av kraven i jobbannonsen är att du ska ha ”förståelse för hur Centerpartiet fungerar”.

I en jobbannons på sin hemsida söker nu Centerpartiet en ny kommunikationschef. Annonsen har också publicerats på sociala medier som Twitter, vilket har orsakat många både humoristiska och sarkastiska kommentarer.

I arbetsbeskrivningen anger partiet bland annat:

Ett strategiskt fokus är att långsiktigt stärka vårt varumärke. En central del av uppdraget är att utifrån våra politiska budskap bidra till en tydlig, sammanhållen berättelse om vad Centerpartiet vill åstadkomma.

Att visa upp en tydlig berättelse om vad man vill åstadkomma verkar vara ett stort behov hos Centerpartiet, något som många kommentatorer har ironiserat över:

När blev ett parti ett ”varumärke”, då köper jag upp och lägger ner.

Ja eran kommunikation kan bara bli bättre. Att bara säga ”framåt” utan att specificera om det är höger eller vänster är inte tillräckligt…

Byter ni folk inför sossefieringen? Kan vara klokt, lär bli mycket att kommunicera framåt.

Kan du ha många bollar i luften samtidigt? Kommunicera en idé ena veckan för att sedan låtsas som att det aldrig hänt medan du basunerar ut motsatsen nästa vecka? Skicka in ditt CV!

Som kommunikationschef förväntas du kunna förklara hur Centerpartiet å ena sidan argumenterar för moderatledaren Ulf Kristersson som statsminister, samtidigt som partiet aktivt röstar emot honom.

I kravprofilen som de sökande förväntas uppfylla sägs till exempel:

Att du delar Centerpartiets värderingar är en förutsättning.
Som person är du ansvarstagande, lösningsorienterad och resultatinriktad.
Du ska ha ”förståelse för hur Centerpartiet fungerar”.

”Där sprack det för min del”, kommenterar en Facebookanvändare som tillsammans med miljontals andra inte begriper sig på partiet. Den framtida kommunikationschefen förväntas också vara drivande i ”politiskt och organisatoriskt utvecklingsarbete inom Centerpartiet”. Detta får en kommentator att utbrista: ”Menar de inte partiledare?”

Oavsett vem som får jobbet som ny kommunikationschef hos Centerpartiet så måste uppgiften anses som något av en politisk mission impossible.

Källa:
Centerpartiet söker ny kommunikationschef


  • Publicerad:
    2018-11-25 22:40