MEDIA SVT har de senaste dagarna mött nya anklagelser om att man kampanjar för Miljöpartiet.

Nyligen publicerade statliga SVT Nyheter en reklamfilm om sig själva, som nu har fått kritik för att sprida myter om miljöfrågor.

I videon syns en asiatisk kvinna stå bredvid en mixer. Tittaren får höra hur hon tänker: ”Sjukt vad den där grejen dånar. Som ett kärnkraftverk. Fatta att man inte vill bo vid ett sånt”.

Carl-Oskar Bohlin, Moderaternas närings- och energipolitiska talesperson, har kommenterat reklamvideon på Twitter och skriver:

De tidigare fyra reaktorerna vid Ringhals nattetid låg på en bullernivåer på drygt 40db för närboende, dvs ungefär i nivå eller strax över ljudnivån från ett modernt kylskåp. Är det @svt s ambition att sprida desinformation i en av valets viktigaste frågor?

Andra sociala medie-användare anklagar SVT för att sprida negativa myter om kärnkraft i syfte att gynna Miljöpartiet. Enligt en tidigare undersökning från Göteborgs universitet sympatiserar över hälften av journalisterna på SVT med just MP.

Anklagelser om subtila påverkanskampanjer

Miljöpartiet har under en lång tid legat under den så kallade 4 procent-spärren för att få stanna, eller komma in, i riksdagen. Men i den senaste Novus/SVT-undersökningen har partiet plötsligt nått 5,2 procent av väljarstödet.

Även här anklagas SVT på sociala medier för att blåsa upp väljarstödet för att gynna partiet.

Andra pekar på att SVT redan vid riksdagsvalet 2018, när man hade bilder på valsedlar i bakgrunden, alltid visade upp en person som tar Miljöpartiets valsedel.