PROPAGANDA. SVT har låtit ta fram en påverkanskampanj där företaget framställs som de som tillhandahåller ”saklig journalistik” i tider av ”desinformation och påverkanskampanjer”.

Efter över ett års arbete släppte SVT för några dagar sedan den första av tre propagandafilmer i en kampanj som kallas ”Har aldrig varit viktigare”. Det ska ha funnits ett behov att förklara SVT:s roll och uppdrag för tittarna.

Filmens budskap ska vara ett ”tydligt ställningstagande kring den oberoende journalistikens betydelse i tider av desinformation och påverkanskampanjer”.

I en tre minuter lång film försöker man i filmen visa hur ”fake news” uppkommer samt bygga SVT:s varumärke. Det är troligen meningen att tittarna ska dra slutsatsen att det statskontrollerade SVT är företaget som tillhandahåller ”oberoende” och ”saklig” journalistik.

Filmen handlar om ett par skämtsamma invandrarpojkar som kittlar en sovande morfar med en liten hönsfjäder, samtidigt som de filmar. Filmen sprids på sociala medier och fjädern förstoras av en rysk trollfabrik upp till en världsomfattande nyhet om att det finns ett ”höns-kaos” i Sverige. Som slutkläm ser man en nöjt nickande Putin och Donald Trump som utbrister något om ”… last night in Sweden”. Filmen kröns med de avslutande orden ”Saklig journalistik har aldrig varit viktigare”.

SVT:s skattefinansierade propagandafilm har i sociala medier bland annat kommenterats med ”SVT:s svindyra reklamfilm för public services fake news är något av ett flaggskepp för åsiktsdiktaturen” och ”av massmedia att döma förefaller Sverige styras av en totalitär diktatur”.

Flera har även fördömt det faktum att skattebetalarna tvingas betala för den statskontrollerade journalistiken vare sig de önskar ta del av SVT:s ”sakliga” och ”oberoende” utbud eller inte.

Källor:
Varför gör SVT en kampanj om saklig journalistik?
Här är SVT:s nya kommunikationskoncept: Hoppas skapa debatt


  • Publicerad:
    2019-10-08 13:05