RASBLANDNINGSPROPAGANDA. Bilföretaget Toyotas senaste reklamfilm möter massiv kritik. Inte en enda bil syns till, filmen handlar istället om en afrikan som bjuder ut en vit flicka på skolbalen. 

Toyota lanserade den gångna veckan en reklamfilm som trots att företaget försöker sälja bilar, inte innehåller en endaste bil. Istället gestalter man någon typ av ”kärlekshistoria”, där en afrikansk pojke bjuder ut en vit flicka till skolbalen.

Afrikanen som ser ut att sitta på sjukhuset med ett brutet ben, talar istället med flickan genom en stor digital skärm. Vad hela historien har med bilar att göra, och varför man väljer att visa upp ett så pass onaturligt och osannolikt par, frågar sig många.

I skrivande stund har reklamfilmen 160 tummar upp på YouTube och 2543 tummar ner. Reklamfilmen har också kritiserats hårt i såväl videons kommentarsfält som i sociala medier.

Många av dessa antyder att det finns en judisk agenda bakom filmen.

Globala företag i västvärlden har alltid samma narrativ i sin propaganda. Alltid”, skriver en användare. ”Regisserat av Schlomo Greenberg”, löd toppkommentaren tidigare under dagen.

Andra kommenterar på att reklambyråerna alltid söker svarta män och vita kvinnor till sina propagandafilmer.

Slumpmässigt utvalt och statistiskt sannolikt par”, skriver en person sarkastiskt. ”Folket med små hattar och stora näsor jobbar övertid ser jag”, skämtar en annan.

Nordfront skrev förra månaden om hur sängtillverkaren Hästens, uttryckligen sökte en vit, blond kvinna och en mörkhyad man till en naken reklamkampanj. Trenden verkar vara ett försök att normalisera rasblandning.


  • Publicerad:
    2021-04-19 16:35