MEDIA. 26 av de 28 tjänster som försvinner på TT finns på telegrambyråns redaktioner.

Inför nästa år ska TT Nyhetsbyrån skära ner. 28 tjänster ska bort. Av dem är 26 tjänster som försvinner från redaktionerna, skriver Journalisten.

Anledningen är att man ska minska sin budget och spara 28 miljoner kronor.

De största anledningarna till nedskärningarna är att TT har färre kunder, vilket främst beror på den så kallade tidningsdöden. Intäkterna har minskat. Man anger även att coronakrisen som påverkat dagspressens ekonomi på grund av ytterligare minskad annonsering, och som även drabbat TT Nyhetsbyrån direkt och deras olika former av intäkter.

— Vi har under året förlorat ett antal uppdrag exempelvis gällande redigering. Det som sker på marknaden gör också att kunderna måste sänka sina kostnader vilket drabbar oss. Till det har vi corona som slår hårt mot kunderna och oss. Det försvinner alltså pengar som direkt berör medarbetare i och med att kunder försvinner, säger Per-Anders Broberg, TT:s vd till Journalisten.

Tolv av de 26 redaktionella tjänsterna som försvinner arbetar med redigering, fem tjänster berör reportrar, fyra av dem på nyhetsredaktionen och en på sportredaktionen. Även de som arbetar med bild drabbas. Alla tjänster som ska försvinna finns i Stockholm.

Besparingarna innebär också att TT kommer reducera andra kostnader som resor, frilansinköp och kundevenemang.

Broberg hävdar att nedskärningarna inte påverka kvalitén på de tjänster som TT levererar. Främst leder de till att TT kommer att sluta erbjuda uppdrag som till exempel korsord och redigering åt enskilda kunder, säger man.


  • Publicerad:
    2020-10-31 14:15