USA. Demokraternas presidentkandidat Tulsi Gabbard stämmer Google för intrång i yttrandefriheten och valpåverkan.

Inför valet 2016 försökte det judiska företaget Google påverka valet så att den globalistiska demokraten Hillary Clinton skulle vinna det. Nu misstänks Google för att rensa sina plattformar från alternativa medier inför nästa års presidentval så att Demokratiska partiet lättare ska återta makten från Republikanernas Donald Trump.

Men antikrigskandidaten Tulsi Gabbard – som ställer upp för Demokraterna – verkar inte tillhöra de kandidater som Google vill ha som president, vilket Gabbards kampanjkommittéföretag Tulsi Now, Inc. menar visar sig i deras censur av henne.

Tulsi Gabbard, demokratisk presidentkandidat från Hawaii. Foto marcn (CC BY 2.0)

Googlesökningar på Tulsi Gabbard och hennes politik ökade nämligen dramatiskt över hela USA efter juni månads första tv-sända debatter mellan presidentkandidater efter att Gabbard dominerat fältet i utrikesfrågor, där hon starkt motsatte sig amerikansk inblandning i andra länders affärer. Efter debatterna stängde Google dock av hennes konto för annonskampanjer under sex timmar den 27 och 28 juni.

Enligt Gabbards kampanjkontor gjordes detta för att bekämpa det ökade intresset för hennes politik som går emot Googles politiska verksamhet. Google gjorde på detta sätt intrång på hennes rätt att sprida sin politik och försöka få donationer från potentiella väljare genom att tillfälligt stänga hennes annonseringskonto.

Google omdirigerade också kampanjkontorets e-post skickad till Gmail-konton så att dessa oftast hamnade i ”skräpmappen”.

Tulsi Gabbard har också anklagat nyhetsbolagen för att ha gett henne de kortaste debattiderna under presidentkandidatdebatterna. Ändå ökade de potentiella väljarnas intresse för henne efter debatterna.

Avskydd för sin fredsinriktade politik
De stora nyhetsbolagen i USA och Gabbards konkurrenter inom det egna partiet har länge kritiserat Tulsi Gabbard för hennes åsikter mot krig och militär inblandning utomlands.

Hon har också kritiserat sitt partis ”fixering” vid ”Russiagate” som Google var medansvarigt att starta, en kampanj som gick ut på att sänka USA:s republikanske president Donald Trump genom att falskt anklaga ryssarna för att ha hackat valet så att Clinton inte skulle vinna.

Den amerikanska regeringens tidigare utredare Robert Mueller hävdar bland annat att ryssarna spenderade 1, 25 miljoner dollar per månad i politisk annonsering riktad till amerikanska väljare för att få Donald Trump vald.

Googles vd Sundar Pichai vittnade dock inför representanthuset 11 december 2018 om att Rysslands totala utgifter för sådan riktad politisk reklam uppgick till ”ungefär 4 700 dollar”. Muellers undersökning mot Trump och Ryssland har kostat 12 928 000 dollar.

Gabbard har också uttryckt en vilja att att USA ska börja samtala med Syriens antisionistiske president Bashar al-Assad.

Enligt tidningen är detta första gången någonsin en presidentkandidat har stämt ett stort teknologiföretag. Minimikravet är enligt stämningen en ekonomisk kompensation på 50 miljoner dollar.

Källor:
Anti-War Democratic Candidate Tulsi Gabbard Sues Google For Campaign ”Interference” 
Russia Spent $1.25M Per Month on Ads, Acted Like an Ad Agency: Mueller
Google CEO: Russia-Linked Ad Accounts Spent $4,700 in 2016
Here’s What We Know About How Much the Mueller Report Cost
Robert Mueller warns of Russian interference in 2020 election
Youtube/NBC-WDIV Local 4: U.S. Senate report says Russia will try to interfere with 2020 election


  • Publicerad:
    2019-07-29 14:00