UTBILDNING Regeringens skolutredning föreslår att varje skola ska ha tydliga regler där konsekvenserna för att bryta mot dem klargörs. Föräldrar ska även påminnas om sitt ansvar att fostra sina barn.

Regeringens utredning om skolan lämnades in idag och dess fokus ligger på studiero och trygghet. För att uppnå det anser man att landets rektorer ska skriva ”skolregler” samt en tydlig beskrivning av vilka konsekvenserna blir om man bryter mot dem. Ett exempel när det gäller allvarliga regelbrott kan vara att man kontaktar socialtjänsten om föräldrarna inte kommer när de kallas till rektorn.

Dessa regler och konsekvenser ska sedan ingå i ett så kallat förväntansdokument. Syftet med det är att ”påminna” föräldrarna om att det är deras ansvar att fostra sina barn och att skolan inte är ensamt ansvarig för vad barnet gör i skolan.

På grund av att lärare har utsatts för orimliga påtryckningar från vissa föräldrar, till exempel gällande hur deras barn ska undervisas och betygsättas, så kommer möjligheten att ha inflytande på detta begränsas. Detta ska också tas upp i förväntansdokumentet så att dessa föräldrar förstår att denna typ av omfattande krav inte tillåts. Man skriver i utredningen att en lärare inte ska behöva ägna sin arbetstid eller fritid med att förklara skolans regler och beslut för elevernas anhöriga.

Det ska också satsas på att förhindra trakasserier och på det området har man tittat speciellt på vad man gör i andra nordiska länder. Gällande elevers frånvaro så föreslår utredningen att man ska starta ett ”nationellt frånvaroregister” för att kartlägga elevers frånvaro. Skolförfattningen ska innehålla definitioner på vad som är giltig respektive ogiltig frånvaro.

Vad gäller så kallade ”ordningsomdömen” så upplevde utredarna att i stort sett alla de mötte var emot dem. Personerna uttryckte att de inte ansåg att ”betyg” var en bra metod för att påverka beteendet hos ett barn som stör ordningen. Däremot var man positiva till tydliga konsekvenser för ett sånt uppträdande.