UTTALANDE. Det har väckts åtal mot en av Nordiska motståndsrörelsens medlemmar i Sundsvall gällande förberedelser till mord och olaga vapeninnehav.

I början av maj skulle polisen göra en husrannsakan mot mannen för att beslagta tävlingsvapen han hade licens för. Anledningen till detta var inte att han hade begått några brott eller misskött sin licens utan för att han har politiska åsikter som inte uppskattas av systemet. När polisen gick igenom huset hittade de också ett par gamla ärvda jaktvapen, en laserpekare, en störsändare, en agentväska för en pistol, en del gammal ammunition från tiden då det var lagligt att köpa detta utan licens, en väktarbatong, delar från ett par olika vapen och papper med vad åklagaren menar är ritningar för olika vapen. Detta medförde att mannen omhändertogs och att hans datorer och telefoner beslagtogs.

På en dator hittade polisen hundratals e-böcker varav ett fåtal bland annat handlade om hur man tillverkar ammunition och olika vapen. De fann även helt offentliga adressuppgifter till två journalister.

Mannen förnekar alla brott och efter att ha läst förundersökningsprotokollet kombinerat med den kännedom vi har om mannen kan Nordiska motståndsrörelsen instämma i detta förnekande. Visst kan det vara så att mannen möjligtvis gjort sig skyldig till vapenbrott för de ärvda gevären och för den gamla ammunitionen och/eller vapendelarna, men att det skulle handla om förberedelse till mord är rent av löjeväckande.

Mannen är för många en välkänd samlare av allehanda saker, liksom en tekniknörd och har dessutom gemensamt med de flesta sunda män ett intresse av vapen. Att då ha böcker om vapen, vapendelar och även en agentväska utan att ha för avsikt att använda det på något utåtagerande vis är inte på något vis otroligt. Mannen är också en erkänt och genuint vänlig och trevlig människa.

Att människor överlag beväpnar sig, finner vi inte som något konstigt alls. I takt med att otryggheten ökar i samhället samtidigt som polisens resurser minskar kommer helt säkert allt fler svenskar att vidta de åtgärder som behövs för att kunna försvara sina hem och familjer. Detta gäller såväl för våra medlemmar som för ickemedlemmar.

Misstankarna om förberedelse till mord grundar sig på de tre omständigheterna att han hade agentväskan hemma hos sig och att denna passade med hans legala pistol (och troligtvis de flesta pistoler på marknaden), att han hade uppgifterna om journalisterna på sin dator (som likaväl kunde vara till någon artikel eller annat) och att han är medlem i Nordiska motståndsrörelsen (som inte på något vis borde stärka några misstankar då vi är ett lagligt registrerat parti som inte på något vis har mord som arbetsmetod). Det finns inga planer, inga vittnen, inget förberedande spaningsarbete och han har inte på något vis ertappats med några vapen utanför sitt hem. Om dessa indicier leder till en fällande dom för förberedelse till mord är det tveklöst det största justitiemordet i Sverige under åtminstone hela detta decennium.

Friande dom eller justitiemord spelar nog mindre roll för åklagaren. Istället är det tydligt att intresset för fallet ligger i att media skulle kunna få något att spotta ut krigsrubriker om gällande Nordiska motståndsrörelsen. Att åtalet väcks först nu och att rättegången kommer hållas precis innan valet känns knappast heller som någon slump. Inte heller att media redan målar ut den misstänkte som skyldig.

Nordiska motståndsrörelsen tänker aldrig låta folkfientliga krafter sätta agendan för vår relation till våra medlemmar utan gör istället i samtliga fall en egen utredning. I denna utredning har inga felaktigheter funnits och vi står således helt bakom medlemmen ifråga.

/ Nordiska motståndsrörelsens svenska riksledning

2018-08-12 10:15