STOCKHOLM. Vänsterpartist ropar efter censur när Sverigedemokraterna lanserar sin nya reklam inför EU-valet den 25 maj.

tiggeri_reklam

Sverigedemokraterna bedriver en reklamkampanj i Stockholms tunnelbana inför det stundande EU-valet. Reklamen som har parollen ”Det är dags att stoppa det organiserade tiggeriet på våra gator” uppges ha väckt anstöt hos resenärer i tunnelbanan.

Storstockholms lokaltrafik har fått ta emot kritik från flertalet upprörda personer, bland annat på sociala nätverk.

— Vi har fått ta emot många synpunkter från resenärer, speciellt på sociala medier. De ger uttryck för att affischerna bör plockas ner för att de är ”rasistiska”, säger Jesper Pettersson som är pressansvarig för trafikförvaltningen och SL i Stockholms läns landsting.

Men SL låter meddela att reklamen får vara kvar eftersom den inte bryter mot några riktlinjer.

— Vi tillåter politisk reklam i våra miljöer. Och den här reklamen ska bedömas som all annan reklam i våra riktlinjer, fortsätter han.

Vänsterpartisten Gunilla Roxby Cromvall, som är ledamot i trafiknämnden, ropar dock på censur och vill få bort SD:s reklam omgående eftersom den enligt henne inte speglar ett verkligt problem.

— Budskapet riktar sig mot fattiga migranter från Rumänien och Bulgarien… Många SL-resenärer ifrågasätter nu om annonsörer medvetet får sprida stigmatiserande myter i tunnelbanan. Det är bra att trafikförvaltningen omgående gick ut med ett generellt svar till SL-resenärer efter den omfattande kritiken. På dagens möte i trafiknämnden lämnar jag in en skrivelse med begäran om att riktlinjerna för annonsering i kollektivtrafiken omgående ses över och eventuellt revideras, uppger hon i en intervju.

Källor:
Kritiserad SD-reklam tas inte ned
SD sprider myter i tunnelbanan


  • Publicerad:
    2014-05-13 20:00