Regeringen vill mäta ”nysvenskars” inställning till liberaldemokratiska värderingar
2024-10-11 20:30
SVERIGE. Att vara lärare handlar som bekant inte om att lära ut utan att vara politiskt korrekt. Detta bekräftar en legitimerad gymnasielärare som enligt egen utsago inte fick platsen för att han bland annat inte kände till feministiska begrepp.
I ett brev som publicerats på SvD skriver den legitimerade gymnasieläraren Sebastian Marquez von Hage om en anställningsintervju på en gymnasieskola i centrala Stockholm för tre veckor sedan. Brevet är ett svar på en artikel av Janerik Larsson angående begreppet trigger warning.
Under anställningsintervjun, som mera liknade ett absurt förhör för att utröna huruvida von Hage tänker ”rätt”, förekom frågor om inställningen till feminism och begrepp som ”hen” och ”trigger warnings”. Att kunna ta ställning för feminism anses vara viktigt för att få arbeta som gymnasielärare, skriver von Hage.
Rektorn och läraren som intervjuade mig berättade om att det finns starka elevgrupper som är väldigt aktiva inom feminism och ekologism. Rektorn frågade mig vad jag anser om den typen av elever. Jag svarade att jag tycker det är kul med engagerade elever, elever som brinner för något och vill förändra världen. Rektorn verkade nöjd med mitt svar.
Därefter kom frågor om ”hen”.
Hon fortsatte fråga om hur jag skulle ställa mig till en elev som inte vill läsa texter med orden hon/han, då eleven i fråga tog illa vid sig av texter som delar upp människor efter kön.
von Hage hade på ”hen”-frågan svarat att han ändå ansåg att elever borde uppmanas att läsa texterna och kunna ta till sig texter med han/hon. Nästa plump i kontrollet kom under en fråga om ”trigger warning”, ett begrepp som den intervjuade inte kände till.
Jag fick sedan frågan om jag kände till begreppet trigger warning. Jag försökte dra mig till minnes om jag hört begreppet under mina tio år vid universitetet men svarade till slut att jag inte hade en aning. Rektorn informerade mig då om att många elever på skolan är väldigt “medvetna” och förväntar sig att man som lärare också är det. Hon berättade också att de normalt brukar låta elever sitta med under anställningsintervjuer då elevinflytande utgör en viktig del av skolans arbetssätt.
När intervjun fortsatte kände von Hage att han inte varit helt politiskt korrekt och att han redan gått miste om jobbet.
Intervjun fortsatte och mitt miljömedvetande sattes på prov. Jag kände dock att jag redan hade gått miste om jobbet; mina svar hade inte varit tillräckligt tillfredsställande. Jag insåg samtidigt att jag inte vill jobba på en skola där elevinflytandet, i mina ögon, gått för långt. Att göra postkoloniala eller feministiska läsningar av texter är en sak, att filtrera bort hela litteraturhistorien p.g.a. att vissa elever tar illa vid sig på grund av vissa ord är något helt annat.
Begreppet ”trigger warning” lär ha uppfunnits inom den feministiska världen men handlar numera om att varna för allt som inte är politiskt korrekt. Janerik Larsson skriver in sin artikel om hur det blir allt vanligare att elever kräver att kurslitteraturen anpassas och innehåller ”trigger warnings” för att varna för sådant som kan anses stötande för vissa elever. Exempelvis har amerikanska elever tidigare krävt varningstexter för William Shakespeares pjäs Köpmannen i Venedig eftersom en av karaktärerna, köpmannen Shylock, beskrivs som en osympatisk och gniden jude. Det skulle även kunna vara stötande att läsa Knut Hamsun med tanke på att han var nationalsocialist.
Källa:
Brev till ledarsidan om trigger warning