MUSIK. Denna vecka presenterar Nordfront det tasmanska naziockultrockbandet Black Magick SS med låten ”Tåget”.

Veckans låt

Klockan 20:00 varje fredag uppmärksammar Nordfront en låt för att sprida sund och intressant kultur till våra läsare. Har du förslag på musik du tror skulle passa som Veckans låt? Kontakta då redaktionen på redaktionen@nordfront.se

Vid några tillfällen har jag spelat Black Magick SS i Radio Nordfront, men jag tycker nog det är dags att även skriva en ”Veckans låt” om detta fantastiska band som på senare tid har blivit ett av mina absoluta favoriter.

Det mesta om Black Magick SS är höljt i dunkel, men det man vet är att bandet – som med största sannolikhet är ett enmansband – kommer från Tasmanien i Australien. Personen bakom tycks också ha starka kopplingar till Sverige och ett Instagramkonto visar att han så pass ofta verkar befinna sig i Sverige att han med stor sannolikhet bor här.

2013 släppte Black Magick SS sitt första demo, Symbols of Great Power. På omslaget till kassetten ser man en Baphomet-figur med en svastika i pannan och bredvid ytterligare en stor svastika. Den klassiska bandloggan med segerrunor som ”S” i ”SS” fanns också med och det är tydligt vilka slags ”symboler med stor makt” som Black Magick SS syftar på. Redan här lanserades den typiska Black Magick SS-stilen med sin blandning av psykedelisk 70-talsrock och Lo-Fi black metal med ockulta och esoteriskt nationalsocialistiska teman.

Under de följande åren släppte Black Magick SS tre EP:n, Panzerwitch 2013 och under 2015 Hidden In Plain Sight – med en optisk illusion som förvandlas till en svastika på omslaget – samt ballad-EP:n The Owls Of Winter/Talisman samma år där den klassiska Black Magick SS-Totenkopfen lanserades.

2017 släppte Black Magick SS sitt första fullängdsalbum Kaleidoscope Dreams som har hyllats för sitt unika och nyskapande sound. Bandet har blivit älskat och hatat för hur man helt fräckt blandar psykedeliska anspelningar med naziockultism, till synes helt motstridiga idéströmningar.

Musikaliskt fortsatte man även sin blandning av 70-talsrock och black metal och ett starkt utvecklat låtskrivande. Riffen, melodierna och strukturen på låtarna är på Kaleidoscope Dreams otroligt ”trallvänliga”, nästan popiga, och det är svårt att inte dras med i refrängerna.

Det ursprungliga omslaget till Kaleidoscope Dreams med förbjudna ”symboler med stor makt” censurerade för att inte kränka JK.

Black Magick SS fortsatte i samma spår året efter med albumet Spectral Ecstasy och i år släpptes bandets tredje fullängdare, Rainbow Nights. På det sista albumet sker en tydlig musikalisk utveckling. Det är inte lika Lo-Fi och istället för 70-tal andas musiken 80-tal, med en känsla av disco och glamrock snarare än Uriah Heep eller Deep Purple, framförallt på låten ”Get Out”, som knappast har någon rock eller metal alls i sig. Men det skickliga låtskrivandet är minst lika starkt som på de tidigare albumen och man dras direkt med i musiken.

Rainbow Nights recenserades förövrigt under våren i Urkult av min kollega Ulf Larsson:

Mellan Spectral Ecstasy och Rainbow Nights släppte man även en samlingsskiva, The Black Abyss, med diverse gammalt och nyskrivet material. I vinylutgåvan finns koordinater som går till en staty i Gamla stan föreställande St. Göran och draken. Mer intressant är att statyn på helgonriddaren som dräper draken restes på en plats där det tidigare stått en synagoga.

Koordinater som går till en St Göran och draken.staty i Stockholm. Foto: Nordfront.

Staty föreställande St Göran och draken på Köpmanstorget i Stockholm som står samma plats där det tidigare funnits en synagoga. Foto: Nordfront,

Den speciella stilen som lanserades av Black Magick SS har gjort bandet till något av ett kultfenomen bland framförallt svartmetallälskare över hela världen. De släpper också sina album i begränsade upplagor och varje gång något nytt kommer från Black Magick SS blir det rusning och man säljer ofta slut inom timmar. Detta leder tyvärr till ett oportionerligt högt andrahandsvärde där giriga skumraskfigurer som lyckats handla i tid tjänar pengar på verkliga musikälskare.

Men bandets användning av ”symboler med stor makt” har också lett till att man bannats på exempelvis Bandcamp och Discogs. Diskussionen om huruvida Black Magick SS verkligen är ”nazister” eller ej är ett hett ämne på Internet och man ser ofta lättkränkta systemlakejer som vägrar lyssna på bandet med hänvisning till svastikor och runor och att Black Magick SS måste ”ta avstånd”.

Det är däremot tydligt att bandet har många fans som inte bara uppskattar musiken utan även mystiken med de ockulta och esoteriska symbolerna och hur Black Magick SS uppenbarligen struntar fullständigt i vad som är gångbart inom ramarna för politiskt korrekthet eller ej.

Foto: Nordfront.

Dessutom har det uppstått en hel scen med band som tagit efter Black Magick SS naziockulta svartrock, där de främsta är tyska Assassination och ungerska Edelweiss.

Det är dock fortsatt ett mysterium vem mannen bakom Black Magick SS är och vad syftet med hans musik är, om det ens finns något syfte bortom att provocera och skapa fantastisk musik.

Ett axplock av Black Magick SS diskografi. Foto: Nordfront.

Veckans låt ”Tåget” kommer från Kaleidoscope Dreams och är den enda låten med Black Magick SS som har en refräng på ett annat språk än engelska, nämligen svenska. Detta förstärker förstås kopplingen till Sverige och vissa har velat göra gällande att mannen bakom bandet de facto är svensk. När man som svensk lyssnar på låten hör man dock att det förvisso är en person som kan svenska, men med en distinkt engelsk brytning.

Låtens betydelse har också gett upphov till mycket diskussioner på Internet, där många bestämt hävdar att ”Tåget” syftar på ”tågen till Auschwitz”. Det är inte helt lätt att höra exakt vad som sjungs i refrängen, men det finns tolkningar om att den går ungefär: ”Tåget åker till dödens land, sex miljoner hand i hand / Tåget åker till dödens land, sex miljoner som aldrig fanns”.

Även om det är en fantastisk tolkning, att ”Tåget” skulle vara en satirlåt över den judiska myten om ”förintelsen”, är jag rätt säker på att det åtminstone inte direkt har något med den typen av tåg att göra. Jag kommer att posta lyriken såsom jag hör den, och där är det tydligt att ”Tåget” är själva livet, en resa som är ”absolut”, som oundvikligen åker till ”dödens hamn” och inte lämnar någon bakom.

Oavsett vad är det en fantastisk låt och ett bra exempel på Black Magick SS revolutionerande stil, innovativa idéer och skickliga låtskrivande.

LYRIK:

The night is set, the path is laid
Conjure the magic on your stay
Get ready for travel but don’t be late
Mind the gap, you’re on your way

Tåget åker till dödens hamn
Vi lämnar ingen här
Tåget åker till dödens hamn
Säkra biljett, håll min hand

There’s no return, there’s no delay
Smooth travel for days and days
The final station is almost here
The witch’s power is drawing near

Tåget åker till dödens hamn
Vi lämnar ingen här
Tåget åker till dödens hamn
Säkra biljett, håll min hand

Det är absolut
Dörren stängs, inför resan

Tåget åker till dödens hamn
Vi lämnar ingen här
Tåget åker till dödens hamn
Säkra biljett, allesammans

Tåget åker till dödens hamn
Vi lämnar ingen här
Tåget åker till dödens hamn
Säkra biljett, håll min hand


  • Publicerad:
    2020-08-21 20:00