MUSIK. Denna vecka presenterar Nordfront det tjeckiska bandet Cult of Fires tagning på kompositören Bedřich Smetanas tondikt om floden Vltava.

Veckans låt

Klockan 20:00 varje fredag uppmärksammar Nordfront en låt för att sprida sund och intressant kultur till våra läsare. Har du förslag på musik du tror skulle passa som Veckans låt? Kontakta då redaktionen på redaktionen@nordfront.se

Cult of Fire är ett tjeckiskt black metal-band som började på ett relativt traditionellt sätt med traditionell svartmetallestetik med ockulta teman och allt vad det innebär. 2013 tog bandet dock en helt ny vändning med fullängdsalbumet मृत्यु का तापसी अनुध्यान, som är sanskrit för Mr̥tyu kā tāpasī anudhyāna – på svenska ”asketiska dödsmeditationer”.

Det Cult of Fire gjorde var att använda hinduism som grund för musiken, på ett liknande sätt som black metal-band vanligtvis använder esoterisk ockultism eller förkristen hedendom på. Jag skrev tidigare en Veckans låt-artikel om det polska bandet Batushka, som gör en liknande grej fast med rysk-ortodox kristendom. Faktum är att jag inte tror att Batushka hade funnits om det inte vore för att Cult of Fire beredde vägen genom मृत्यु का तापसी अनुध्यान och sina spektakulära shower med ljus, rökelser, hinduistiska ikoner och svarta kåpor.

LÄS ÄVEN: Veckans låt: Батюшка – Ектения́ IV Mилость (Yekteníya IV Milost’)

Hinduismen är förstås intressant för alla andligt sökande nationella, då det ibland brukar beskrivas som en urarisk religion. Huruvida detta stämmer eller ej tänker jag inte resonera kring. Däremot funkar den mörkare delen av hinduism oerhört bra i en svartmetallkontext.

Veckans låt Vltava kommer från EP:n Čtvrtá symfonie ohně, vilket är tjeckiska för ”fjärde symfonin av eld”. EP:n släpptes 2014 och är helt instrumental, med två låtar döpta efter de två floderna Vltava och Váh som rinner genom Tjeckien respektive Slovakien.

Floden Vltava rinner genom den tjeckiska huvudstaden Prag i landskapet Böhmen. Foto: Public domain.

Floden Vltava är en av floden Elbes biflöden. Vltava är även känd som Moldau, vilket är det tyska namnet på floden. Både Vltava och Moldau tros härstamma från forngermanskans wilt ahwa, alltså ”vilt vatten”, eller ”Vildån” på modern svenska.

Vltava är Cult of Fires tolkning av en tondikt med samma namn, som skrevs av den tjeckiske kompositören Bedřich Smetana, som brukar kallas den tjeckiska musikens fader. Det är förövrigt ett stilistiskt porträtt av Smetana som pryder Čtvrtá symfonie ohněs omslag.

Till vänster: Ett fotografiskt porträtt av Bedřich Smetana. Till höger: Stilistiskt porträtt av densamme på omslaget till Cult of Fires legendariska EP Čtvrtá symfonie ohně.

Smetanas tondikt Vltava finns med i hans tondiktsamling Má vlast (”Mitt fädernesland”), som består av sex nationalromantiska stycken som skrevs av Smetana mellan 1874 och 1879. Just Vltava skrevs under de sista månaderna av 1874. Tanken med musiken är att återskapa ljudet av floden såsom den låter i tjeckiska Böhmen, som på Smetanas tid ingick i Kejsardömet Österrike.

Så här beskrev Smetana själv stycket:

Kompositionen beskriver Vltavas färd, som börjar i två små källvatten, den kalla och den varma Vltava, till sammanslagningen av dessa båda åar till en förenad vattenström, Vltavas färd genom skogar och ängar, genom landskap där en bondes bröllop firas, sjöjungfrurnas dans i nattens månsken; på klippor i närheten hägrar stolta slott, palats och ruiner i höjderna, Vltava virvlar in i St Johns fors, sedan breddar den sig och flyter mot Prag, förbi Vyšehrad, för att sedan försvinna majestätiskt i fjärran, innan den slutar i Elbe.

Själva melodin till stycket återfinns på några andra ställen, med troligt ursprung i europeisk folkmusik. För den svenske lyssnaren som känner igen melodin kan det eventuellt vara från den klassiska Värmlandsvisan, ”Ack Värmeland du sköna!”.

Det kan också vara så att man känner igen den från det Open Mic-avsnitt om black metal som jag var med och spelade in på Nordisk Radio, där vi hade just Cult of Fires tagning på Vltava som intromusik.

Cult of Fires Vltava har kommit att bli en av deras mest kända låtar och det tycks också vara den låt som man som regel öppnar sina spektakulära konserter med. Låten är också relativt lättlyssnad för att vara black metal, delvis med tanke på dess melodiösa karaktär men också eftersom den är helt instrumentell.


Cult of Fire öppnar sin konsert med att spela Vltava.

Men för den som inte gillar metal kan stycket annars avnjutas i sin ursprungliga form, såsom Bedřich Smetana komponerade det:


  • Publicerad:
    2020-04-03 20:00