Socialdemokraternas maffialag
2024-10-12 14:30
KONSUMENTMARKNAD. Försäljningen av musik på vinylskivor är nu större än för CD i USA. Allt färre betalar för nedladdad musik över nätet, men strömmad musik över internet är överlägset störst.
Sedan 2013 har marknaden för nerladdad musik via till tjänster som exempelvis iTunes minskat. Istället är det streamingtjänster som Spotify, Tidal och Deezer vuxit snabbt.
Att intäkterna från streaming enligt de senaste försäljningssiffrorna ökar är närmast självklar. Den totala försäljning av musik på fysisk medier fortsätter minska.
För ett drygt år sedan hade det gått så långt att nedladdad musik halkade ner på tredje plats i USA efter streaming och försäljning av fysiska lagringsmedier som cd, vinyl och kassetter med magnetband.
Nu rapporterar M3 ändå att vinyl säljer bättre än cd i USA, för första gången sedan 1980-talet.
Den definitiva brytpunkten till cd:s fördel var i USA när Bruce Springsteen & E Street Band i slutet av året 1986 släppte boxen Live 1975–85, men i och med lanseringen av internet till vanliga hushåll och utvecklandet av hårt datareducerade musikformat som mp3 började även cd-formatet tappa i försäljning.
Utvecklingen för musikentusiaster går åt det håll att konsumenterna hellre köper musik på det gamla analoga vinylformatet, och nu har vinylsektorn kapat åt sig 62 procent av den totala försäljningen av musik på fysiska medier och därmed gått om den digitala kompaktskivan cd.
Många musikentusiaster har ett allt mindre behov av cd. Digital musik kan lika gärna hanteras via små datafiler, är en vanlig uppfattning. Vinylskivor anses ofta ge en bättre produktupplevelse, även om de i regel är dyrare än nyare format.
Spotify är politiskt styrt
Streamingtjänster som Spotify är också politiskt reglerade av organisationer inom judisk makt, främst Southern Poverty Law Center (SPLC) och den mäktiga Anti-Defamation League (ADL) vilka förföljer oliktänkande som inte skapar av judar sanktionerad musik.
År 2019 öppnades det första åtalet mot en av Spotifys konsumenter. En pojke på 15 år hade skapat en spellista på Spotify, för vilken han åtalades för hets mot folkgrupp, eftersom han genom att skapa spellistan ansågs ha begått brott mot staten.
I de fall det saknas avtal mellan streamingtjänster och musikartister, finns en hel del av dessa artister inte heller representerade på streamingtjänsterna. I sådana fall är det andra former av distribution – och musikmedium – som gäller för den som vill ha åtkomst till sin favoritmusik.
Skälet till det är ofta den usla ersättningen från streamingtjänsterna till artisterna, vars kontrakt inte sällan kallas ”stöldkontrakt”.
Spotifys royaltyutbeltalningar till musikartister har dessutom fortsatt att minska trots att de får alltfler abonnenter och tjänar allt mer pengar även på kundernas abonnemang.
I augusti gick Spotifys medgrundare och chef Daniel Ek ut och kritiserade musikskapare för deras bristande arbetsmoral och frekvensen av sina musiksläpp: Musiker släpper för lite musik om de vill kunna leva på sitt arbete, var Eks budskap.
— Det finns ett feltänk [bland musiker], i kombination med det faktum att, bevisligen, en del artister som brukade tjäna en massa pengar kanske inte kan göra det i nuvarande framtidslandskap, då man inte bara kan spela in musik var tredje eller fjärde år och tro att det ska räcka [för att leva på], sade Ek inom ramen för sin andrakvartalsrapport.
Daniel Eks uttalanden har fått musiker världen över att bokstavligen rasa mot honom.
Dee Snider från akten Twisted Sister skriver på Twitter att Daniel Ek borde dra åt helvete.
Medan du (lyssnaren) har nytta av och åtnjuter Spotify, är det en del vad som dödar en viktig inkomstkälla för artister/skapare. Antalet artister som är ”rika nog” att klara av denna förlust utgör ungefär 0,0001%. Daniel Eks lösning åt oss är att vi ska skriva och spela in mer musik för våra korvören?! Åt helvete med honom!
Aktörer som Daniel Ek och Spotify är en av anledningarna till att musikentusiaster ofta uppmuntras att köpa riktiga skivor, för att deras favoritartister ska kunna leva på sin konst och kanske i lagom stor omfattning erbjuda mer musik i framtiden.
HD-vinyl — ny marknadsnisch
Vinylmediet i sig utvecklas också. Till nästa år beräknas den försenade österrikiska HD Vinyl-tekniken komma ut på marknaden. Med den tekniken kan tillverkarna pressa fler exemplar utan att de så kallade matriserna och patriserna vid vanlig pressning nöts ut, varför det sist pressade exemplaret låter lika bra som de först pressade.
Tekniken konverterar ljudsignaler till topografiska 3D-kartor som sedan med laser bränns in i en keramisk platta.
Resultatet blir ett mer högupplöst ljud än med andra konventionella skivpressar som har digitala signalkedjor. Utstyrningen blir högre och pressningsdefekterna färre, samtidigt som musikproducenter kan mastra skivor för längre speltid, utan kvalitetsförluster.
Med en ökad relativ försäljning av analoga skivor kan framtiden för en nischad marknad för musikreproduktion se ganska ljus ut, som också är ekonomiskt och socialt hållbar för musikskapare, tror förespråkare inom branschen.