SOCIALA MEDIER Det är ett Instagram i gungning som nu ska kopplas till det som Metas produktchef kallar ”vårt svar på Twitter” och vars offentliga produktnamn enligt uppgift blir Threads.

Metas produktchef Chris Cox förevisade på torsdagen sina anställda skärmdumpar av gränssnitt. Det hela handlade om en presentation av den textbaserade Twitter-liknande Instagram-app med interna kodnamn såsom P92, Project 92 och Barcelona – som företaget står i begrepp att lansera. Han beskrev öppet den fristående text-appen som ”vårt svar på Twitter” och tillkännagav att den kommer att integreras med det decentraliserade sociala medieprotokollet ActivityPub, vilket teoretiskt tillåter användare av den nya appen att ta med sig sina konton och följare till andra appar som stöder ActivityPub, inklusive Mastodon.

Cox hävdade att nytillskottet kännetecknas av ”säkerhet, användarvänlighet, pålitlighet” samt att företaget med dess introducerande vill erbjuda skapare ”en stabil plats för sin publik att växa på.” Utvecklandet av appen, berättade produktchefen, startade i januari, och han tillade att företaget kommer att göra den tillgänglig för allmänheten ”så snart vi kan.”

Webbtidskriften The Verge uppger sig citera ”interna dokument” när man förutspår att samtliga kodnamn för Metas Twitter-konkurrent inom kort kommer att ersättas av det offentliga namnet Threads.

Kan behöva säljande marknadsföring

Användare av den nya appen kan alltså koppla den till sina Instagram-konton och därifrån ta med sig sina följare samt sin biografi, användarnamn och verifiering. Den nya satsningen från Meta’s Instagram kan betraktas som ett uttryck företagets outtröttliga ambition utöka sitt redan närmast totala monopol över sociala medier. Juden Mark Zuckerbergs plattform hamnade senast häromdagen i hetluften när Wall Street Journal avslöjade förekomsten där av ett omfattande pedofilnätverk – en skandal som förre Fox-stjärnan Tucker Carlson sedan tog till nya nivåer genom att påvisa en selektiv amerikansk tystnadskultur av oanade dimensioner:

— En av de största tidningarna i USA avslöjar att en av världens mest inflytelserika företag främjar pedofili och ingen makthavare gjorde något alls åt saken.