”GRÖN INDUSTRI” I vintras fick svenska Cake lämna in trots alla tjänstepensionspengar, nu drabbar samma öde italienska Energica, som dessförinnan ”räddats” av en viss ”hållbar” global fordonsjätte.

Fordonsbranschen har problem. Extra hårt drabbad är försäljningen av eldrivna fordon, och inom denna kategori utmärker sig de eldrivna motorcyklarna, som säljer sämst och uppvisar den sämsta utvecklingen bland dessa tre kategorier.

Vi talar här om Europa och USA, där motorcykelkörning och -ägande mer än något annat betraktas som livsstilsfenomen. Få köpare väljer här motorcykel efter man kallar ”nyttokriterier” – en klar majoritet istället efter ”upplevelsekriterier”.

Annat är det då i stora delar av Asien, där t ex en ”nyttomotiverad” efterfrågan på tvåhjulingar, till stor del eldrivna scotrar, skapat en enorm marknad, såsom i Indien, där år 2023

  • el-tvåhjulingar med sina 1,5 miljoner sålda exemplar blev den mest sålda kategorin elfordon.
  • Två- och trehjulingar år tillsammans stod för 94 procent av alla sålda laddbara fordon.
  • det såldes mer än 4 gånger fler tvåhjulingar än personbilar: 17,1 miljoner respektive 4,1 miljoner.
  • förbränningsmotorversioner inte desto mindre upptog över 90 procent av totalmarknaden för tvåhjulingar.

Enligt en prognos från konsultföretaget Bain & Company kommer dock elvarianter uppta 45 procent av den marknaden år 2030, vilket dock är lägre än indiska statens mål på 70 procent samma år.

Svårtillgänglig marknad för unga västföretag

Det har dock visat sig svårt för relativt små och unga el-motorcykelproducenter i väst att på allvar få in en fot på den asiatiska marknaden, säkert till stor del beroende på att man inte i tillräckligt hög grad anpassat sitt produktutbud till marknaden där. En sådan etablering lyckades till exempel inte svenska elmotorkross-tillverkaren Cake med. Trots alla de miljoner i svenska tjänstepensionspengar som man tilldelades, och oaktat en värdering på 1,7 miljarder kronor, gick man i vintras i konkurs.

Inte heller italienska Energica, som riktat in sig på tillverkning av eldrivna sportmotorcyklar, hann etablera sig i öster innan man började förblöda ekonomiskt. Det var på torsdagen som uppgifterna om konkursen offentliggjordes. Energica, som grundades 2010 och sedan dess rönt stor medial uppmärksamhet, kommer att auktionera ut sin verksamhet. Den amerikansk-globala ”hållbara” fordonsjätten Ideanomics omskrivna ”ekonomiska räddningsaktion” av företaget för två och ett halvt år sedan syns därmed ha varit förgäves.

I ett pressmeddelande förklarar motorcykeltillverkaren sin syn på orsaken till att så blev fallet:

I mars 2022 slutförde Ideanomics framgångsrikt ett frivilligt uppköpserbjudande, vilket gjorde det möjligt för aktieägarna att omvandla bolaget till en privat enhet, vilket gjorde det mer fritt och flexibelt i hanteringen av finansiering och flexibelt i sin tillväxt.

Den efterföljande krisen på elmarknaden och nedgången i sektorns investeringar påverkade emellertid Ideanomics och äventyrade följaktligen Energicas investeringsmöjligheter.

Det återstår i nuläget att se vilken el-motorcykelproducent som står på tur för konkurs.