Om legaliseringen av barnvåldtäkter i Irak
MELLANÖSTERN • Irak förbereder för än mer pedofila lagar med hänvisning till islam. En majoritet finns nu för att legalisera barnvåldtäkter i större omfattning. Förutom att ”traditionella äktenskap” med 9-åringar blir tillåtet, så fråntas kvinnor familjerättsligt skydd och män tillåts ha ”tillfälliga äktenskap”.
Ett lagförslag initierat av shiamuslimska partier i Irak kommer med stor sannolikhet att bli verklighet inom kort. Skydd och rättigheter för kvinnor och barn ska inskränkas än mer, i enlighet med islams läror.
Några av ändringarna som införs är att den lagliga åldern för ”äktenskap” sänks till 9 år och att kvinnor kan fråntas rätten till arv, skilsmässa och vårdnad om barn. Män får fortfarande skilja sig och ha flera fruar, men nu även ha tillfälliga äktenskap. I dessa har de inte några äktenskapliga skyldigheter mot barnet eller kvinnan, varken under eller efter dess förutbestämda slut.
Det är nu tydligt att det finns en majoritet för lagförslaget i Iraks parlament, som består till stor del av en koalition av shiamuslimska partier. De förbereder nu för att rösta igenom lagändringen, som kommer att sätta landets nuvarande Lag 188, som rör familjerättsfrågor, ur spel. Lagförslaget är en del av en större politisk agenda från shiamuslimska grupper, där syftet är att konsolidera deras makt och återfå legitimitet.
Dr Renad Mansour, forskare vid Chatham House, säger till The Telegraph:
— Att betona den religiösa sidan är ett sätt för dem att försöka återfå en del av den ideologiska legitimitet som har avtagit under de senaste åren.
Enligt Mansour har det aldrig varit så nära som det är nu att förslaget går igenom.
Pedofil-äktenskap normalt i Irak
Irak har redan nu ett högt antal så kallade barnäktenskap. Enligt Unicef är 28% av kvinnorna fyllda 18 år redan gifta. Detta möjliggörs genom ett välanvänt kryphål i nuvarande lagstiftning, där gränsen utåt sett är 18 år för både pojkar och flickor. Men religiösa ledare får gifta bort barn från 15 år med tillstånd från fadern. Dessa mycket vanliga avtal behöver inte registreras, vilket ändå möjliggör att barnens ålder är okänd. Det är känt att äktenskap med 8-åringar förekommer. Trots det vill de konservativa shiamuslimerna driva igenom en officiell sänkning till 9 år.
Förebilden Iran
Detta gör att Irak håller jämna steg med Iran, som också har en shiamuslimsk majoritet. I Iran finns ingen nedre praktisk åldersgräns för sexuella övergrepp på barn, då den officiella äktenskapsgränsen på 13 år för flickor är socialt acceptabel att kringgå. Kusinäktenskap är norm i delar av Iran, och man får även gifta sig med sina adoptivbarn. Att gifta bort 9-åringar är vanligt.
Islamiska republiken Irans grundare och första ledare Ruhollah Khomeinis texter är vägledande och obligatorisk läsning för styrande i landet. I Tahrir al-Wasilah (del 3, sidan 229, ”Problem 12”) skriver han att män får roa sig sexuellt med spädbarn så länge ingen vaginal penetration sker. Detta får ske först vid 9 års ålder, även om deras ”äktenskap” är tillfälligt. Men om detta ändå händer så ska inget straff utdelas, förutom att han får skyldigheter att stötta barnet framåt om det skadas svårt och överlever, enligt Khomeini.
Islam i praktiken
Den ledande koalitionen i Irak är tydlig med att den nya lagen är i linje med en konservativ tolkning av islams rättsprinciper.
En av de religiösa shia-ledarna, Sayed Jafar al-Mousawi, uttalade sig om lagförslaget tidigare i år:
— Islam är det som styr oss. Det är vår lag.
Iraks styre går mot att ersättas av shia-systemet Velayat-e faqih, som sätter islams regler före staten. Iran och Afghanistan är exempel på länder som redan styrs på detta vis.
De tillfälliga äktenskap som ska bli lagliga har ingen nedre tidsgräns, utan kan vara så korta som en timme. Här skiljer sig shiamuslimer från sunnimuslimer, där de senare anser dessa äktenskap vara haram. De ska ha varit tillåtna under en del av profeten Muhammeds tid, och shiamuslimer tycker generellt att allt som var tillåtet under den tiden ska vara tillåtet idag. Muhammad, som gifte sig med en 6-åring och ”fullbordade äktenskapet” när hon var 9 år, ses som ett moraliskt och existentiellt föredöme för de flesta muslimer världen över, oberoende av inriktning.
Vanligaste dödsorsaken
Dessa arrangemang där vuxna män får leka äktenskap med barn har omfattande konsekvenser för barnen. Det är vanligt med skador och blödningar i könsorgan, infektioner samt sexuellt överförbara sjukdomar.
Kameel Ahmady har skrivit Echo of silence. A Comprehensive Research Study on Early Child Marriage (ECM) in Iran. Ahmady är forskare inom socialantropologi och har granskat Irans problem med barnäktenskap, könsstympning och sexuella övergrepp mot kvinnor och barn. Han arresterades 2019 av Islamiska republiken Iran. Efter att ha suttit fängslad i ett år dömdes han till 9 år och 3 månaders fängelse samt 600 000 euro i böter, bland annat för sin ”subversiva forskning”. Han släpptes mot en mycket hög lösensumma och flydde sedan till England.
Ahmady berättar att muslimer använder första menstruationen som en generell indikator på att barn kan ha sex och fullfölja en graviditet, trots att de väsentliga fysiska förutsättningarna för detta inträffar många år senare. Synsättet bygger på religiösa föreställningar där ett enstaka tecken på möjligt påbörjad pubertet, inte genomgången och avslutad pubertet, är riktlinjen. Den vanligaste dödsorsaken i världen hos flickor 15-19 år är komplikationer av graviditet och förlossning. Deras barn löper högre risk för att bli för tidigt födda, ha låg födelsevikt och för allvarliga åkommor som nyfödda. Barn som blir bortgifta utsätts för våld och hot i betydligt högre omfattning än äldre. Trauma, depression och självmord är också vanligare.
Även om barnets far avgör, så rekommenderas ett slags samtycke från barnet. Utgångspunkten är att barn i många fall kan vara mogna att ge samtycke till en sexuell relation/ett äktenskap, och förstå vad det innebär. Enligt en tolkning av Koranen kan tystnad betyda att barnet ger samtycke, eftersom man kan utgå från att barnet är blygt eller skäms. ”Hennes tystnad är hennes samtycke”, enligt profeten Muhammed, Sahih al-Bukhari, hadith 6946.
Tredje försöket
Nuvarande Lag 188 infördes 1959 och består av en uppsättning regler för familjerelaterade frågor. Den sägs vara oberoende av inriktning av islam, och ses som en av de mest progressiva i Mellanöstern. Detta trots att den har principer från sunnitiska och shiitiska rättstraditioner. Lag 188 utarbetades av jurister och godkändes av religiöst lärda.
Det nya lagförslaget ger muslimska medborgare möjligheten att välja om de vill använda sig av nuvarande lagstiftning eller den än mer religiösa lagen. Detta gäller dock inte för kvinnor, utan det beslutas enhälligt av mannen i familjen. En kvinna får oavsett vald rättstradition endast gifta sig med en muslimsk man, medan en man får gifta sig med icke-muslimer.
Det är nu tredje gången shia-partierna försöker att få igenom lagändringen. De tidigare försöken 2014 och 2017 misslyckades, delvis tack vare protester från irakiska barn- och kvinnorättsaktivister. Men nu har koalitionen en så pass stor majoritet i parlamentet, vilket ska vara tillräckligt för att få igenom beslutet. Det är ännu oklart när parlamentet kommer att rösta om lagförslaget, men det kan ske i stort sett vilken dag som helst. Innan dess kommer förslaget att formellt debatteras.
Shia-ledaren al-Mousawi verkar i alla fall inte oroa sig för utfallet:
— Ändringen kommer att gå igenom. I annat fall har vi andra sätt att kringgå det.