FINLAND En kampanj i Finland uppmanar folk att plocka skräp och registrera sin aktivitet på en hemsida. Nu stängs räknaren ner efter att ett hakkors synts på den Finlandskarta som illustrerar var man har varit flitigast på att plocka skräp.

I vår har det regimstyrda Yle ordnat en kampanj vid namn ”En miljon soppåsar” där 160 kommuner är inblandade i ett initiativ där man ämnar att samla in en miljon sopsäckar under två månaders tid. På kampanjens hemsida kunde man fram till nyligen se en karta som visade i vilka kommuner man hade varit flitigast på att samla skräp.

Nu rapporterar dock Iltalehti att Ylilauta [ungefär ett finskt 4chan reds. anmärkning] ”försökt urvattna” kampanjen. Någon gång hade man via forumet ordnat ett eget initiativ och sett till att det syntes en symbol, som enligt vissa är kontroversiell, på Finlandskartan.

På Ylilautas diskussionsforum har man försökt urvattna Yles kampanj, för någon gång under kampanjen bildades ett hakkors av kommuner på Finlandskartan. Missbrukare hade medvetet markerat vissa kommuner i sopräknaren för att få den önskade symbolen att synas på kartan.

Iltalehtis artikel

Räknaren nerstängd

Den ansvariga för kampanjen, Pia Louhivuori, säger att det hon kallar ”missbruk” började förra veckan och att: ”Vi ville tro att en så godhjärtad kampanj inte skulle ha lockat till sig de som missbrukar den

Som en följd av ”missbruket” har nu sopräknaren på kampanj-hemsidan stängts och ett meddelande har publicerats om varför.

Vi har upptäckt att räknaren delvis använts på fel sätt och gör därför vissa förbättringar så att den ska fungera bättre. Vi försöker få den tillbaka i funktion under veckan. Under tiden uppmuntrar vi alla att fortsätta att samla skräp och anteckna påsarnas antal själv och när räknaren fungerar igen kan du mata in dem i räknaren på en gång. Vi beklagar besväret!

Louhivuori säger att det viktigaste ändå ändå är att sprida medvetenhet om hur mycket sopor som ligger i naturen – speciellt nu under tiden då snön smälter – och inte att fylla en miljon soppåsar. Kampanjen kommer att fortsätta till mitten av juni.