JAPAN Olympiska spelen och diverse HBTQP-evenemang kommer i fortsättningen inte att få pengar från den japanska biltillverkaren Toyota. Detta beslut tas efter bland annat bojkottkampanjer på sociala medier och tryck från missnöjda kunder.

Den japanska biltillverkaren Toyota har valt att avsluta sin sponsorering av olika Pridekopplade evenemang. Detta budskap, som meddelades via ett internt meddelande i företaget, kommer ungefär samtidigt som den amerikanske konservative aktivisten Robby Starbuck utlyst en bojkottkampanj mot biltillverkaren på grund av dess stöd för HBTQP-frågor och diverse globalistprojekt.

Ursprungligen försvarade Toyota sig med det är särskilda personalgrupper som agerar utan tillstånd från företagets ledning. Man vek sig sedermera för trycket från missnöjda kunder och nu har man meddelat att man kommer att ändra sin DEI-policy [på svenska ungefär mångfald, jämlikhet och inkluderingspolicy reds. anm.] samt att man ska fokusera på att tillverka bilar.

Även de Olympiska spelen har fått se pengarna sina från Toyota då man förra veckan meddelade att man drar in sponsorpengar till idrottsevenemanget. Styrelseordförande Akio Toyoda anser efter sommar-OS i Paris att evenemanget tappat sitt fokus på idrotten och idrottarna för att istället bli ”allt mer politiskt”.

Toyota har varit den enskilt största sponsorn av Internationella olympiska kommitén. Kontraktet som båda parterna undertecknade 2015 har rapporterats vara värt 835 miljoner dollar under en tioårsperiod.