bojkotta_aftonbladet

SVERIGE. Aftonbladet publicerade nyligen en artikel där man hade ringt upp större företag som annonserat på en blogg som Aftonbladet beskriver som ”rasistisk och tydligt antisemitisk”. I artikeln försöker även Aftonbladet koppla bloggen till nationalsocialismen då ”den anonyme bloggaren har även lagt ut en egenproducerad intervju med partiledaren för nazistiska Svenskarnas parti”.

Bland företagen som synts på bloggen finns enligt Aftonbladet Ikea, Sats, OK, Silja Line, Asics, Roskilde-festivalen och Western Union. De företag som Aftonbladet ringt upp ”tar naturligtvis avstånd” från bloggen och har nu tagit bort annonserna. De menar dock att det är svårt att hålla koll på vilka bloggar som är politiskt korrekta eller inte.

Bloggen nämns inte av Aftonbladet men ska enligt uppgift vara Bojkotta gammelmedia. Anledningen att den inte nämns vid namn beror enligt flera bedömare på att den även belyser bland annat Aftonbladets svenskfientliga verksamhet och uppmanar till bojkott mot tidningen. Aftonbladets artikel om bloggen och påtryckningarna gentemot företagen uppfattas av dessa som en hämndaktion från tidningens sida.

Bloggen är dock inte antisemitisk utan delar snarare samma islamfientlighet som Dispatch International och Avpixlat. Att bloggen utmålas som antisemitisk beror på att den ibland också väljer att kritisera judiskt inflytande, eftersom detta leder till mångkultur och därmed, anser man, också förstärker det stora islamiska hotet mot Sverige. Man anser dock det vara fel att utmåla judarna som en grupp och man delar Jan Millds tankar om att ”det finns judar med olika åsikter och olika sätt att på se på omvärlden”. En av dessa är enligt bloggen Lasse Wilhelmsson.

Antydningarna om att bloggen skulle ha kopplingar till ”nazism” stämmer inte heller då bloggen kontinuerligt ger uttryck för en starkt negativ inställning till nationalsocialismen. Till intervjun med Svenskarnas partis partiledare Stefan Jacobsson, Därför ska du välja Svenskarnas Parti istället för det ideologiskt havererade Sverigedemokraterna”, skriver bloggen bland annat i förordet:

Några medlemmar har varit medlemmar i det nedlagda nazistpartiet ”Nationalsocialistisk Front” som från början till slut var en helt bisarr politisk rörelse. Att försöka återuppväcka nazismen och driva tysk nationalsocialism som politisk idé måste vara något av det mest vansinniga man kan göra. Det är inte bara omdömeslöst, det är kontraproduktivt och direkt dumt. Några av dem som var med i det nazistpartiet finns idag med i Svenskarnas Parti och har nog insett att deras ungdomliga oförstånd var mycket stort. Om de inte har insett det så visar de att de har långt kvar till politisk och mänsklig mognad.

Att SvP skulle vara ”nazistiskt” är också inkorrekt enligt partiledaren själv. Stefan Jacobsson ställde nyligen upp på en intervju med Skånskan där han besvarade en fråga med att SvP inte är ett ”nazistiskt” parti utan att det är ”ett skällsord man använder för att smutskasta någon”. Jacobsson gör enligt det svar som återges i intervjun heller inga jämförelser med det egna punktprogrammet och nationalsocialismen.

Trots Aftonbladets missuppfattningar om Bojkotta gammelmedia, hyser bloggen en del åsikter som inte är fullt politiskt korrekta, exempelvis kritik mot massinvandringen. Sedan Aftonbladet ringt upp företagen har annonsbannern plockats bort från bloggen.

Källa:
Svenska företagen som annonserat på antisemitisk blogg


  • Publicerad:
    2013-04-22 23:23