TRANSPORT. Dieselstölderna har ökat markant de senaste åren i Sverige. Det har även det illegala cabotaget gjort och nu ska forskare utreda om det finns ett samband.

cabotage

Inom den svenska transport- och entrepenadsektorn har dieselstölder blivit ett stort problem där transportbolagen och inte minst förarna drabbas av försenade turer, lägg där till kostnaderna för bränslet och förstörda bränsletankar eller annan åverkan på fordon samt maskiner.

— Så gott som alla företag som håller på med entreprenadmaskiner har problem med dieselstölder, säger Daniel Ekwall, forskare vid högskolan i Borås.

Under 2013 och 2014 kom det in 20 000 anmälningar om dieselstölder till polisen. Nu ska Ekvall sortera och strukturera upp anmälningarna för att se om det finns ett samband med det ökande cabotaget i landet.

Cabotage är när transport av varor sker inom ett lands gränser, men när företaget bakom transporten är registrerat i utlandet. Man slipper på så sätt bland annat att betala de olika skatterna i landet där den illegala verksamheten sker och transportbolaget använder sig av förare som är billigare än de inhemska. Sedan 2010 är det dock tillåtet inom EU att som utländskt bolag transportera gods inrikes i annat land, men då max tre turer under sju dagar.

Ekwall menar att man misstänker dessa utländska chaufförer eftersom att de redan begår brott i Sverige och då är inte steget så långt att begå fler brott.

— Hypotesen är att om man begår ett sorts brott som till exempel illegalt cabotage så kan man också begå fler brott, säger han.

En annan anledning till att det kan finnas en koppling mellan dieselstölder och cabotage är att de utländska chaufförerna får en summa pengar som ska räcka till transport, lön och diesel. Eftersom lönerna är låga innebär minskade bränsleutgifter en högre lön.

Som belägg för studien har man även berättelser från inhemska åkare som menar att de sett de illegala chaufförerna stjäla bränsle. Ekwall påpekar dock att man ännu inte kan bevisa ett samband, men att fler studier kan komma att följa.

— Utländska förare har ökat, säger Daniel Ekwall. Bränslestölderna har gått upp. Men att de har med varandra att göra kan vi inte bevisa. Det vi gör nu är en koll. Ser det ut att finnas något samband får vi gå vidare med en till studie. Rapporten väntas redovisas på fackförbundet Transports seminarium i Almedalen den 29 juni.

Källa:
Forskare avslöjar dieseltjuv


  • Publicerad:
    2015-05-26 18:45