Dagens datum 25 maj: Den 25 maj 1913 föddes Heinrich Bär. Han kom under kriget att tjänstgöra som jaktpilot och vann 220 luftsegrar.

bar7Heinrich Bär föddes i närheten av Leipzig i Sachsen den 25 maj 1913. Föräldrarna var bönder och den unge pojken tillbringade mycket av sin ungdom ute i naturen, han drömde om att bli skogvaktare när han blev stor.

Drömmen om att jobba i naturen försvann dock när han för första gången fick se ett flygplan, från den dagen var det bara flygyrket som fanns i Heinrich Bärs drömmar. I tonåren började han att flyga glidflygplan som många andra av de tyska flygarässen.

Under 1934 enrollerade Heinrich Bär i riksvärnet, och tjänstgjorde där som mekaniker i en motorstransport-bataljon. När det tyska flygvapnet återinrättades året därpå sökte han förflyttning till Luftwaffe och antogs efter några månader till pilotutbildning.

Han tränades först som transportpilot och kvalificerade sig som detta under 1937. Ett år senare förflyttades han till en jaktenhet, och efter övertalning av befälhavaren Douglas Pitcairn påbörjade han utbildning till jaktpilot.

När kriget bröt ut i september 1939 var Heinrich Bär stationerad vid den franska gränsen, där man skulle skydda riket mot franska flyganfall. Under senare delen av september vann Heinrich Bär sin första luftseger, en fransk P-36 Hawk blev den första utav många nedskjutna fiender. När det franska fälttåget och slaget om Storbritannien var avklarade han vunnit ytterligare 16 luftsegrar.

Inför operation Barbarossa förflyttades Heinrich Bär tillsammans med sin enhet till östfronten. Under de två veckornas första strid mot det sovjetiska flygvapnet vann Heinrich Bär ytterligare 10 segrar, och med 27 luftsegrar belönades han med Riddarkorset. Drygt två månader senare tilldelades han även eklöven till Riddarkorset för 60 segrar.

Heinrich Bär blev kvar på östfronten fram till sommaren 1942. Han hade då kommit upp i 93 luftsegrar och befordrats till kapten, och som sjunde soldat tilldelats svärden till Riddarkorset.

Nästa anhalt för Heinrich Bär blev den nordafrikanska krigsskådeplatsen. Under det kommande året radade han upp luftsegrarna, och när hans session i Afrika var slut var hans segrar uppe i 179 stycken. Han rekommenderas vid flera tillfällen för tilldelning av briljanterna till Riddarkorset, det blev dock avslag på varje rekommendation. Rykten gör gällande att Hermann Göring ogillade  Heinrich Bärs frispråkighet och därför nekade honom briljanterna.

Efter striderna i Nordafrika tappade Heinrich Bär stridslusten och drabbades av depression. Han ansågs ha visat feghet inför fienden, degraderades och förflyttades till Frankrike. Inför den allt intensivare allierade terrorbombningen av Tyskland återfick han snart sin stridsiver och återfick sin tidigare grad som major igen.

Heinrich Bär vid ett nedskjutet fiendeplan 1944

Heinrich Bär vid ett nedskjutet fiendeplan 1944

Heinrich Bär vann sin 200:e luftseger när han sköt ner en amerikanskt B-24 Liberator bombare över Tyskland i april 1944. I januari 1945 befordrades  Heinrich Bär till överstelöjtnant. Kort efter befordringen fick han befälet över en jaktenhet som var utrustade med de nya ME-262 jet-jaktplanen.

Sina sista luftsegrar vann  Heinrich Bär den 28 april 1945 när han sköt ned 3 stycken amerikanska P-47 och ett brittiskt Mosquito. Med dessa fyra segrar var hans summa uppe i 220 nedskjutna fiender, varav 16 av dessa i jetplan. Heinrich Bärs segrar gör honom till den åttonde bästa tyska jaktpiloten under kriget, och den nästa bästa jet-piloten.

Heinrich Bär stred vid krigets alla fronter, han flög att antal olika flygplansmodeller och han visade sig vara mycket skicklig i sitt jobb som jaktpilot.

Efter kriget fortsatte Heinrich Bär sitt jobb som pilot. Han förolyckades i en flygolycka den 28 april 1957.


  • Publicerad:
    2017-05-25 00:02