AIPAC skryter: ”Alla våra kandidater vann”
2024-11-08 11:25
ABSURDISTAN. En norsk reklam med norska kvinnor har enligt lögnpressen skapat ”starka reaktioner” på sociala medier.
Det var när klädeskedjan Cubus laddade upp en på bild på Instagram som en del av en reklamkampanj för deras nya jeanskollektion som det dök upp anti-vita kommentarer. Reklambilden, som visar sex blonda kvinnor i olika jeans, hånades bland annat för kvinnornas nordiska utseende samt kritiserade för att inte ha någon ”mångfald”.
I en av kommentarerna skriver en Instagram-användare att hennes dotter ”är så less på att bara se etniska norska flickor med blondt hår och blåa ögon” medan en annan skriver ”I’m so fucking tired of this shit. Kritvitt och zero mångfald much!”
En person som instämmer i kritiken är lokalpolitikern för KrF i Kristiansand, Tove Welle Haugland. Hon menar bland annat att Cubus borde ”ha tänkt sig om” innan de använder sig av uteslutande norska flickor i en norsk reklam och att reklamer med bara en typ av ras och en typ av människor är förkastligt. Till nättidning KRSby säger hon:
— Jag önskar ett inkluderande samhälle och där menar jag också att marknaden har ett ansvar. Som ett så pass stort modehus borde de visa mångfald och framförallt eftersom de når ut till alla unga i Norge.
Klädeskedjan Cubus valde, inte helt överraskande nog, att lägga sig helt platt för kritiken istället för att stå upp för de norska kvinnorna. I ett mejl till KRSby skriver Cubus informationschef, Julie Bragli Eckhardt, att de är självkritiska för att de har ”för lite mångfald” i ”sin kommunikation”
Moderedaktören för magasinet Det Nye, Bahare Viken, menar att klädeskedjan borde ta lärdom av händelsen.
— Jag tror och hoppas på att ingen med flit frånsäger sig detta ansvar med att inkludera mångfalden i samhället men det är samtidigt synd att detta fortfarande inte är en självklarhet år 2018.
I artikeln hävdas det att många på sociala medier har reagerat negativt på reklamen men tittar man närmare på kommentarerna på Instagram så är det ett stort antal människor som faktiskt sätter ett värde på de norska kvinnorna. Det samma gäller i kommentarsfältet till artikeln där merparten visar missnöje mot den anti-vita dubbelmoralen och den politiska korrektheten som råder i Norge idag.
Källor:
Reagerer på reklame som viser norske kvinner
Flere reagerer på Cubus’ nye reklame: – Helt utrolig at de ikke tenker seg om