”ANTISEMITISM” En grupp på 128, som trots tillsägelser fortsatte störa ordningen och bryta mot flygplatsens regler förvägrades, i likhet med alla andra som uppvisar samma beteende, boarding. Men gruppen bestod av ortodoxa judar.

Det amerikanska transportdepartementet har avtvingat det tyska flygbolaget Lufthansa 4 miljoner dollar för en ”incident” 2022, där judiska passagerare på grund av sitt beteende nekades ombordstigning.

Det hela utspelade sig i maj 2022, och omfattar 128 passagerare som inför en flygresa från New York City via Frankfurt till Budapest iförda traditionella ortodoxa judiska kläder genom sitt beteende bröt mot flygplatsens regler och störde den allmänna ordningen. Man nonchalerade flygplatsens mask-obligatorium och när man därför förvägrades boarding skrek, knuffades man och försökte tvinga sig förbi kontrollen.

Från flygbolagets sida hänvisade man initialt till att personalen vid tillfället följde såväl flygplatsens som flygbolagets regler. Som en konsekvens av brott mot ordningsregler samt störande och respektlöst beteende förvägrades denna grupp boarding – en behandling som enligt flygbolaget vilken som helst annan grupp, som hade betett sig på samma sätt, rätteligen skulle ha att emotse.

Upprört samfund, skällande ”vakthundar”, chockat sändebud

Händelsen skapade emellertid allmän upprördhet i ”det judiska samfundet” och fångade ledande antisemitism-vakthundars uppmärksamhet, inklusive Deborah Lipstadts, USA:s särskilda sändebud för övervakning och bekämpande av antisemitism. I ett uttalande till NBC News förklarade hon sig finna Lufthansa-incidenten vara ”heelt otrolig” och fortsatte:

— När jag hörde det första gången sa jag”Åh, det här måste vara fel – någon måste ha felrapporterat det.” Och sedan visade det sig naturligtvis vara helt korrekt – och till och med än värre än vi ens kunnat ana.

I sin anmälan mot företaget fokuserade Lipstadt på två saker:

  • Det saknas bevis för att samtliga individer i den av 128 personer bestående gruppen bröt mot några regler – ändå förvägrades alla dess medlemmar boarding.
  • Samtliga i gruppen tillhör den judiska gemenskapen, varför kränkande beteende mot den utsatta gruppen som sådan är att betrakta som uttryck för antisemitism.

Samförståndsavtal, antisemitism-tjänst, rekordböter och minister-uppläxning

Senare samma år undertecknade Den amerikanska judiska kommittén (AJC) ett ”samförståndsavtal” med Lufthansa, där det tillkännages att Lufthansa antar IHRA:s definition av antisemitism och att AJC ska undevisa flygbolagsanställda i hur man identifierar och reagerar på antisemitism. I juli 2022 förband sig Lufthansas vd Jens Ritter att inrätta en ledande befattning ”för förebyggande av diskriminering och antisemitism.”

Flygbolaget accepterade även att i november samma år, till var och en av de för antisemitism utsatta 128 gruppmedlemmarna, utbetala 20 000 dollar i skadestånd – plus en återbetalning på 1000 dollar. Den federala transportmyndigheten kommenterade på sin hemsida utbetalningen med dessa ord:

Denna extra påföljd, som tillkom efter en utredning av mer än 40 klagomål om diskriminering från judiska passagerare ombord på flyget, är det största belopp i USA som någonsin avkrävts ett flygbolag för kränkningar av medborgerliga rättigheter.

Och USA:s transportminister Pete Buttigieg följde upp med en officiell kommentar av detta antisemitism-drama och dess rättsliga efterspel:

— Ingen ska utsättas för diskriminering när de reser, och dagens beslut skickar ett tydligt budskap till flygbranschen att vi är beredda att undersöka och vidta åtgärder närhelst passagerarnas medborgerliga rättigheter kränks.

I det samförståndsdokument som bifogades påföljdens tillkännagivande och som alltså sammanställs av parterna tillsammans, förklaras händelsen på flygplatsen vara resultatet av ”en olycklig serie av felkommunikationer, feltolkningar och felbedömningar under hela beslutsprocessen” och företaget ber än en gång underdånigt om ursäkt för det inträffade. Dokumentet avslutas med dessa ord:

Lufthansa förklarar sig ha nolltolerans mot varje form av religiös eller etniskt baserad diskriminering - inklusive antisemitism. Företaget menar vidare att man själv i likhet med passagerarflygbolags-gruppens övriga medlemmar har en robust och fruktbar relation med de judiska samhällena runt om i världen, i synnerhet med dem i USA. Lufthansa finner det vara ett riskfritt val för medlemmar av den ortodoxa judiska gemenskapen att fortsätta anlita Lufthansa-gruppen för resor i hela Europa såväl som till Israel.

Amen