Därför kommer ”The Marvels” floppa
FILM • Gust Johnson om den kommande filmen The Marvels.
Missade du att det i dagarna kommit en trailer för Disneys kommande film ”The Marvels”? Det gjorde nästan jag också. För er som missat trailern och ändå inte tänker se den – tänk er Spice Girls fast i videoformat. Och vi kommer få en hel film av det. Hurra!
Nu verkar jag inte vara ensam att, fördomsfullt nog, rata en film som ännu inte släppts. Trailern verkar ha slagit något slags rekord i dislikes och ska tydligen ha blivit den mest ogillade av alla MCU-trailers (Marvel Cinematic Universe) inom de 24 första timmarna. Anledningen är såklart att många redan förstår att denna uppföljare till ”Captain Marvel” kommer att representera allt de kommit att ogilla med Disneys superhjältefilmer. Kommentarerna är för övrigt mycket roligare och mer originella än själva trailern med massvis av kreativa troll som driver med Disneys oförmåga och ovilja att skapa genuina och intressanta berättelser.
The Marvel har tre huvudkaraktärer – Den oövervinnerliga feministen Captain Marvel, negressen Monica Rambeau (anspelar på Rambo) som också är en Captain Marvel samt den amerikansk-pakistanska muslimen Ms Marvel. Det är Girl power och multikulti på samma gång och det finns ingen anledning att tro att den skulle vara mindre hetsande mot vita män än vad filmen ”Captain Marvel” var. Särskilt som regissören Nia Dacosta är svart kvinna, BLM-aktivist och redan gjort flera filmer som hyllats för feminism och gestaltande av svarta trauman (som vita alltid är ansvariga för).
Captain Marvel-filmen från 2019 var den första filmen som på allvar splittrade Marvels fanbase och fick många av fansen att sakta men säkert dra sig bort från MCU. Sedan dess har Disney fortsatt på den inslagna ”woke”-vägen med filmer som ”Thor: Love and Thunder” och serier som ”She-Hulk: Attorney at Law”. I bägge produktionerna är män – särskilt vita män – fienden. Vad den agendasättande filmproduktionen lett till är dalande siffror för storbudgetfilmer som exempelvis ”Ant-Man and the Wasp: Quantumania” och nämnda ”Thor: Love and Thunder”. Det är inte enbart för att filmerna börjar bli uttjatade och inte har intressanta manus utan för att fansen känner att Disneys politiska agenda står dem i halsen.
Hatet mot män som superkraft
Så vad var det då människor reagerade mot när Captain Marvel kom ut? Till att börja med att Disney valde en feministisk aktivist, Brie Larson, att spela huvudrollen, vilket många såg som ett statement från Disneys sida (vilket det också var). Efter att mainstream-media fått filmsajten Rotten Tomatoes att stänga ner betygsättningen för filmen (som låg på rekordlåga 29 procent) uttalade sig också Brie Larson om att hon inte vill ha män som filmkritiker och att kritikerna dessutom var ”till övervägande del vita män”.
Filmen är genomgående feministisk och hatet mot männen blir Captain Marvels drivkraft, i förlängningen hennes superkraft. Man kan säga att viljan att trumfa männen (och hon är oövervinnerlig bara hon bestämmer sig för att vara det) är vad som får henne att kunna använda de superkrafter hon redan har fullt ut. Vi får veta att män (patriarkatet) gaddat ihop sig mot henne under hela hennes liv, en mobbning som också fortsätter under hennes Air Force-träning. Förbipasserande män uppträder misogynt, hennes överordnade bestämmer över henne, vilket är negativt (eftersom han är man) medan hon själv struntar i alla order, vilket är positivt och utgör en frigörelse och ”fuck you” åt männens patriarkala könsmaktsordning. Alla mobbare, förtryckare och manschauvinister i filmen är vita män. Fienden.
Som damfotboll
Så när det nu kommer en film tre kvinnliga superhjältar, och med en utveckling där Disney gått ännu mer ”woke” med feminism och antivithet som stående inslag tycks allt fler ha tappat intresset för MCU.
Somliga kanske menar att den här typen av filmer är smart marknadsföringsmässigt då det gör att Disney kan nå ut till nya målgrupper. Visst, men om det sker på bekostnad på den publik som redan finns så är det en felaktig strategi. Om de som Disney eventuellt vinner är färre än de man förlorar så är det inte ekonomiskt gångbart. Och det är just vad som tycks ske just nu.
When you have a choice, pick a movie where the studio doesn’t hate half its audience... pic.twitter.com/69I3QuCxt3
— James Woods (@RealJamesWoods) March 3, 2019
Man skulle kunna jämföra dessa starka-kvinnor-som-visar-sig-lika-bra-om-inte-bättre-än-männen-superhjältefilmer med damfotboll. Kvinnor talar sig gärna varma för svenska damlandslaget i fotboll och är såklart stolta över deras resultat, men när det verkligen är dags är det ändå nästan bara män som tittar på matcherna. Och inte bara på alla VM-matcher utan också landskamper eller för den delen klubbfotboll. Detta beror på att män generellt sett är mer intresserade av sport för att det handlar om typiskt manliga saker som att mäta styrkan med andra. Exakt så är det med superhjältefilmer, eller actionfilmer överlag. Att alienera män, särskilt vita män, och utmåla dem som fienden är inget som får dem att vilja komma tillbaka. De ständiga provokationerna mot män är också vad som gör att denna bärande del av fanskaran blir aktivistisk, som i fallet med kommentarsfältet till The Marvels-trailern men också på andra platser på Internet.
Dalande siffror
Disneys egna vapen, som man helt förlitar sig på och som tidigare tjänat dem väl, är att hatet mot vita, heterosexuella män alltid kommer understödjas av judiskt ägd mainstream-media och etablissemang. Det spelar ingen roll hur skit filmerna är, de kommer ändå alltid hyllats och få alla priser och utmärkelser som finns.
Och mycket riktigt så gjorde filmer som ”Captain Marvel” och ”Black Panther” väldigt bra ifrån sig tittarmässigt tack vare en våldsam forcering från media. Det ska bli intressant att se vad som händer med uppföljaren till ”Captain Marvel”, för vi vet ju att uppföljaren till ”Black Panther” inte alls motsvarade Disneys förväntningar trots en lika massiv propagandakampanj från mainstream-media. Istället för andra mest inkomstbringande för året blev uppföljaren ”Black Panther: Wakanda Forever” den sjätte mest inkomstbringande filmen, brädad av bland annat minioner, och spelade in 500 miljoner dollar mindre än den föregående filmen. Detta är inte småpotatis och de dalande siffrorna överlag tycks ha skapat lite frustration hos Disney som den senaste tiden både sparkat stora delar av Marvel-ledningen och skyllt de uteblivna resultaten på regissörerna.
Jag tror att Black Panthers nedgång snarare kan förklaras med att man bara kan göra lyckas med sådana där kampanjer en gång. ”Fool me once, shame on you; fool me twice, shame on me”. Jag har svårt att se att ”The Marvels” skulle få några snarlika siffror som föregångaren eftersom det numera finns ett tydligt mönster i att av de filmer och serier som MCU producerar så är de som är mest ”woke” också de som får minst tittare.
”She-Hulk: Attorney of Law” delar tydligen näst sista platsen när det kommer till antal tittare av MCU-serierna på Disney Plus. Bara ”Ms Marvel” är sämre och vansinnigt långt efter de andra. Tydligen så var det inte en bra strategi att skapa en muslimsk superhjältetjej eftersom det inte lockade en muslimsk (eller vit) publik. Vem hade kunnat ana det?
När nu den Ms Marvel slår sig samman med Monica Rambeau och Captain Marvel i ”The Marvels” kan vi konstatera att en väldigt många av dem som tidigare utgjort tittarskaran inte är intresserade av karaktärerna, kan eller vill relatera till dem samt känner sig provocerade av filmen överlag. Det känns inte direkt som ett recept för framgång.