Expressen anklagar Samnytt för annonsbedrägeri
MEDIA • Samnytt tjänar pengar på bedrägliga annonser från ett annonsnätverk med kopplingar till Israel där svenska kändisar utnyttjas för att skapa trovärdighet till dåliga investeringar. Detta skriver Expressen i en stor granskning.
Under måndagen publicerade Expressen en omfattande granskning av juden Kenth Ekeroths nyhetssajt Samnytt. Det framkommer att nyhetssajten använder sig av Adstyle, vilket beskrivs som en ”falsk annonsbyrå”.
Annonserna från Adstyle ser ut som artiklar om kända personer. I Samnytts fall har det bland annat berört Joel Kinnaman, Claes Elfsborg och Alexander Bard. I annonsartiklarna citeras sedan kändisarna där de berättar om hur de tjänat pengar på diverse investeringar, men allt detta är enligt Expressen bara påhitt. Detta stärks av att Claes Elfsberg polisanmält annonserna redan för några år sedan.
— Det har hänt att folk har hört av sig och frågat ”är det verkligen så där bra som du säger” och då har jag försökt avskräcka dem och sagt att nej för sjutton gå inte på det där, det är bara bluff och lurendrejeri, säger han till Expressen.
Även om Adstyle försöker framstå som ett amerikanskt företag har Expressen inte lyckats bekräfta detta. På Linkedin har man dessutom angett en adress i Israel. Men Istället har Expressen hittat de ansvariga i Italien. Man har också identifierat två israeler involverade i annonsbyrån: Det gifta paret Anna Bella Burjak Volinski och Leonid Volinski. Kvinnan har bland annat jobbat på en rysk nattklubb i Israel och varit anställd av den israeliska försvarsmakten medan maken har ett israeliskt företag.
Kan ha gjort sig skyldiga till bedrägeri
Expressen har talat med flera experter som hävdar att Samnytt genom samarbetet kan ha gjort sig skyldiga till bedrägeri.
— Det är ett försök till bedrägeri, för här utlovar man ju ersättning om man nappar på det här erbjudandet. Det är en form av investeringsbedrägeri helt enkelt, säger exempelvis den tidigare chefsåklagaren Stefan Lundberg som numera arbetar på Nationellt bedrägericentrum.
Även Jan Olsson, kriminalkommissarie vid Nationellt IT-brottscentrum, säger att det Samnytt sysslar med ”är med i skolboken över bedrägerier”.
— Det finns ingen människa, speciellt inte om man ger ut en tidning, som inte känner till att det här är bedrägeri. Och skulle det vara uppsåtligt, att man släpper igenom sådana här annonser, då tangerar det medhjälp till de här brotten, säger han.
Olsson menar likt Lundberg att det verkar osannolikt att Samnytt inte skulle ha känt till att annonserna var bluff. Expressen har dessutom publicerat en rad inlägg från Samnytts kommentarsfält från flera år tillbaka där läsare påpekar att annonserna är bluff och ber nyhetssajten att ta bort dem.
Samnytt hade på måndagskvällen inte kommenterat Expressens granskning. Men i ett mejl till tidningen skriver Samnytts chefredaktör Mats Dagerlind att ansvaret dels ligger på en okänd person och dels på en ”extern aktör”:
Vi har haft en person som ansvarat för denna del och som testat en rad olika sådana reklamnätverk. Vi eftersträvar hela tiden reklam med hög kvalité och har aktivt arbetat för att åstadkomma just det. I slutändan är det dock tyvärr så att Google helt dominerar marknaden vilket är ett demokratiskt problem.
Vi har delegerat allt som har med annonser att göra till en extern aktör som för vår räkning testat ett antal olika annonsnätverk för programmatisk reklam. Av det skälet kan vi inte kommentera eller bemöta några påståenden.