NATIONALISM Glenn Hysén gör reklamfilm för Alternativ för Sverige, ångrar sig snabbt efter mediedrev och säger att han blivit lurad. AfS menar att Hysén ljuger och visste vad han gjorde.

Fotbollskändisen och Göteborgsprofilen Glenn Hysén hamnade igår i blåsväder efter att Alternativ för Sverige (AfS) publicerat en film där han gör reklam för partiets 1 maj-möte, där partiledaren Gustav Kasselstrand ska tala.

— Sverige är en demokrati och alla har rätt att uttrycka sin åsikt, därför tycker jag att ni ska gå och lyssna på när Gustav inleder sin Swexit-turné här i Göteborg, säger Hysén i filmen som sprids på sociala medier.

Detta ledde till att flera tidningar, däribland Aftonbladet och vänsterextrema Expo, ringde upp och konfronterade Hysén om den nya filmen.

Hysén kom förra året ut som SD-sympatisör, vilket i sig också väckte skriverier och tvingade sonen Tobias Hysén att försvara fadern genom att bedyra att han minsann inte är ”rasist”. Igår när Hysén fick frågor om AfS valde han dock att pudla och menar att han inte förstår vad han har gjort.

— Jag har blivit lurad. Jag är naiv och dum och tror att alla människor är goa och trevliga. Jag har ingen jävla aning om det här alltså, säger Hysén till Aftonbladet.

Även när Expo ställer den ledande frågan om partiet lurat honom svarar Hysén:

— Ja, tydligen har de gjort det. Det är ett jävla liv om det här nu.

AfS menar dock att Glenn Hysén bara spelar dum och visste vad han gjorde. Nordfront har varit i kontakt med Gustav Kasselstrand.

Glenn säger till flera tidningar att ni lurat honom, men du skriver på sociala medier att han visste vad han gjorde reklam för. Hade ni kommunicerat till honom att det var ett torgmöte av Alternativ för Sverige som han skulle göra reklam för och hur såg den kommunikationen i så fall ut?

— Klart att han visste. Han har tidigare kommit ut som sverigedemokrat och intervjuats av alternativmedia. Det var först när drevet gick som han ändrade sig och plötsligt menade att han blivit ”lurad”, hur man nu kan lura någon att göra reklam för min Swexit-turné som inleds i Göteborg den 1 maj, säger Kasselstrand till Nordfront och fortsätter sedan:

— Det framgår ju av hälsningen i filmen att han visste att det var för ett politiskt sammanhang. Beställningen var lagd med min AfS-mejl. Att filmen skulle spridas på våra sociala medier var visserligen inte explicit skrivet, men hälsningen var önskad till ”svenska folket”, alltså en uppenbar reklamfilm för allmänheten.

När Nordfront frågar Kasselstrand om det ändå inte var väntat att filmen skulle leda till ett mediedrev och en pudling svarar han följande:

— Det var helt väntat, vi räknade med det. Sen hade vi kanske hoppats att han skulle ha ryggrad att göra en lite mildare pudel än han nu gjorde, men han kapitulerade fullständigt inför mediedrevet. Till Expo påstod han att han inte ens vet vad Swexit är. Var och en får bedöma trovärdigheten i det.

Innan filmen med Glenn Hysén släppte AfS en valfilm med en AI-version av Eddie Meduza.