Kafékedja får betala miljoner i skadestånd för antivit diskriminering
USA • Starbucks dömdes att betala miljontals dollar till en tidigare anställd, som menar att hon blev uppsagd på grund av sin ras efter en ”incident” i en av kedjans kaféer. Trots företagets förnekande och planer på att överklaga beslutade en domstol i måndags att bolaget ska betala ytterligare skadestånd på flera miljoner.
I juni dömdes den antivita kafékedjan Starbucks att betala 25,6 miljoner dollar i skadestånd till den tidigare anställda Shannon Phillips. Detta efter att det multinationella företaget gav henne sparken, enligt deras egna ord på grund av ”en avsaknad av ledarskap”. Enligt henne själv blev hon rasligt diskriminerad, eller med andra ord menar hon att hon blev uppsagd för att hon är vit, något som juryn alltså även höll med om då hon stämde sin tidigare arbetsgivare.
Enligt CNN dömde en domstol i måndags att Starbucks ska betala ytterligare 2,7 miljoner dollar till Phillips på grund av bolagets antivita beteende. Företaget har inte kommenterat måndagens domslut men i juni meddelade man att man var besviken över beslutet och att man har för avsikt att överklaga.
Kvinnan har jobbat på Starbucks under 13 års tid och har haft ansvar över kedjornas kaféer i, och i området runt Philadelphia.
Sparkas till följd av afrikansk "kontrovers"
Enligt Phillips själv blev hon uppsagd på grund av en incident där 2 ”afroamerikaner” uppehöll sig i kafét utan att ha köpt någonting. När de ombads att lämna vägrade de eftersom de väntade på någon. När chefen sedan ringde polisen och de blev eskorterade ut av polis var det en nationell skandal och en PR-katastrof för Starbucks.
Den uppsagda var själv inte inblandad i händelsen med de två afrikanerna men Phillips menar att Starbucks sparkat vita i området på måfå för att undvika dålig publicitet, vilket man kan läsa om i stämningsansökan:
[Starbucks reds.anm] Vidtog åtgärder för att straffa vita anställda som inte hade varit inblandade i arresteringarna, men som arbetade i och omkring Philadelphia. Detta för att övertyga samhället att det hade agerat korrekt i förhållande till incidenten.
Starbucks reagerar
Kafékedjan svarade på afrikanernas klagomål genom att ändra sin policy så att människor får använda deras toaletter och sitta i deras lokaler även om de inte köper någonting. Man stängde även ner omkring 8 000 kaféer och ordnade obligatorisk ”anti-bias training” [ungefär antidiskriminerings utbildning reds. övers.] för dess 175 000 anställda.
Det var i samband med dessa åtgärder som Phillips säger att hon blev beordrad att försätta en vit anställd på administrativ ledighet på grund av ”diskriminerande beteende” – något hon säger att hon visste var en lögn. Efter att hon sedan försökt försvara den vita arbetstagaren blev hon sedan uppsagd.
De två afrikanerna som är källan till alla dessa problem kom överens om en uppgörelse med staden Philadelphia och Starbucks där företaget bland annat lovar att skänka 200 000 dollar för att ”uppmuntra unga entreprenörer”. De ska också få sina studier vid Arizonas universitet betalda av företaget. I tillägg till allt detta finns det också övriga överenskommelser mellan Starbucks och afrikanerna, men avtalet är konfidentiellt.