Digitalt frågeformulär ska ersätta sjuksköterskor
2024-11-05 13:15
KOMMERSIALISM. Reklamen lockar med röda prislappar, fyndpriser och klipp på handelns nya högtidsdag Black Friday. Men motreaktionerna växer mot klimatpåverkan och andlig utarmning.
Under senare år har Black Friday exploderat i Sverige – både på nätet och i fysiska butiker. Förra året rekordshoppade svenskarna för fem miljarder kronor under ett enda dygn. Handeln på dagens Black Friday förutspås av handlarna att slå alla tidigare rekord.
Fenomenet Black Friday kommer från USA där den infaller dagen efter Thanksgiving (som är den fjärde torsdagen i november). Det är USA:s största shopping- och readag. Tillsammans med Cyber Monday tre dagar senare markerar det starten på julhandeln.
2013 började några svenska butikskedjor och e-handelsföretag för första gången att uppmärksamma dagen med specialerbjudanden, och sedan dess har det bara ökat. Många handelskedjor har i år utvidgat begreppet till Black Week, som uppmanar till ohämmad konsumtion hela veckan.
Inför dagens Black Friday har varningar kommit från flera håll om falska reor och vilseledande marknadsföring. Undersökningar har visat att även om många varor prissänks kraftigt på Black Friday så förekommer det inte sällan att andra varor faktiskt får höjda priser.
Men den materialistiska konsumtionshetsen har också skapat många motreaktioner mot Black Friday. Facebook-grupper har bildats och arga insändare skrivits för att mobilisera mot köpfesten.
White Monday är ett sådant initiativ, en kampanj som arrangeras av Repamera och Medveten Konsumtion. Initiativet stöds av bland andra WWF, Naturskyddsföreningen och över hundra företag och influencers. Ett villkor för att ett företag ska få delta i White Monday är att man avstår från Black Friday.
— White Monday är ett utmärkt tillfälle att informera om de negativa konsekvenser som den ökade konsumtionen kan leda till – dels i form av klimatutsläpp, dels allvarlig påverkan på djur och natur på jorden, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare Världsnaturfonden WWF i ett pressmeddelande.
En annan aspekt pekar Joel Halldorf på i en ledare i tidningen Dagen idag:
Vi förknippar kapitalism med materialism, eftersom det handlar om att köpa och sälja saker. Men kasta ett snabbt öga på reklamen så inser du snart att det som säljs inte är ting. Genom slogans och bilder förknippar företagen sina produkter med immateriella värden: skönhet, gemenskap, ungdomlighet, frihet, kärlek och status. Marknadsförarna talar till vår längtan, och erbjuder sina produkter som svar på den.
Att giriga företag drar nytta av människors naturliga längtan i sin marknadsföring är ett lika vanligt som cyniskt faktum. Att lura andligt utarmade människor att man kan shoppa sig till lyckan, bara för att maximera den egna vinsten, är en av kapitalismens främsta drivkrafter. För kapitalism är inte bara ekonomi – den är lika mycket politik och kultur; jag skulle vilja säga antikultur.
Halldorf pekar i sin ledare på mänskliga gemenskaper som strävar mot andra mål som ett alternativ för dem som genomskådat och tröttnat på konsumismens tomhet. Han har rätt. Vi brukar kalla det för folkgemenskap, där folkets och rasens utveckling är mycket viktigare än materialistiskt skryt.
Källor:
Ingen kan stå emot kapitalismen – eller?
White Monday – motpol till Black Friday