SJUKVÅRD Doktor24 tänker ersätta sina sjuksköterskor med en chattbot som ska göra bedömningar för att bli ”resurseffektiva”. Men kritiker tror att det leder till fler läkarbesök och risker för patienter, speciellt då verktyget gjort allvarliga fel förut.

Doktor24 är en framgångsrik vårdgivare online som lovar att patienten ska få kontakt med en läkare inom femton minuter dygnet runt. Förra året gjorde de en vinst på 6,7 miljoner, vilket inte varit möjlig utan det ekonomiska stöd som privata digitala vårdföretag får från Sveriges landsting och regioner.

Nu har Doktor24 planer på att ersätta de sjuksköterskor som idag är patientens första kontakt när de söker hjälp. Istället ska en chattbot i form av ett frågeformulär göra en bedömning utifrån patientens svar. Doktor24 använder redan verktyget nattetid.

— Vi ser många dubbelbesök i dag, där patienten träffar både sjuksköterska och läkare. Det blir inte resurseffektivt, säger Matilda Lundblad som är vd för digitalvården på Doktor24 och Doktor.se.

Men många är kritiska mot detta och menar att sjuksköterskors kunskap inte kan ersättas på det här sättet. Marina Tuutma på Läkarförbundet tror att utan sjuksköterskor, som kan hjälpa patienten genom att ge råd om egenvård, så kommer det blir fler läkarbesök vilket belastar sjukvårdens redan ansträngda ekonomi. Frågan om patientsäkerheten oroar också.

— Patienter kan missförstå frågor eller utelämna viktig information, säger en sjuksköterska på Doktor24 till SVT.

Ett liknande verktyg har prövats på 1177 i Region Östergötland vilket ledde till felbedömningar där minst sex patienters säkerhet var i fara. Det ledde till att chattboten anmäldes till Läkemedelsverket.

— Det hade kunnat gå dåligt. Tjänsten är inte så träffsäker som vi skulle önska, säger Reidar Källström som är medicinskt ansvarig samordnare i Region Östergötland till Dagens Nyheter.