VÅRD Vårdföretaget Kry bildades 2014 och tog över vårdcentralen Hornstull 2020. Men antalet anmälningar om brister har fått Region Stockholm att reagera.

P4 Stockholm har rapporterat om hur vårdcentralen Kry Hornstull har anmälts till både Patientnämnden och inspektionen för vård och omsorg (IVO) mer än 70 gånger enbart under de senaste två åren.

Ett av dessa fall är en 69 år gammal kvinna som sökte för hjärtbesvär. Men remissen som utlovades skickades inte och följden blev att hon avled av hjärtsvikt. Efter P4 granskning har företaget valt att anmäla sig själva till IVO och regionen ska undersöka vårdcentralen ytterligare.

Det är väl känt att Kry har ekonomiska problem och har gått med förlust de senaste åren. Av den anledningen tvingades de att varsla 10 procent av alla sina anställda. Enligt de omdömen som finns på nätet så upplevs personalen dessutom som stressad samt att det saknas organisation. Det finns även klagomål på läkare som talar så dålig svenska att patienter haft svårt att förstå.

Men på Kry:s nationella hemsida framhäver man att deras läkare talar många språk och tar emot patienter som ”inte kan eller vill tala svenska”. Man listar inte mindre än 26 stycken språk som ska finnas tillgängliga vid läkarbesök via appen.