UTRIKES. Nike har fått rätt mot den afrikanske rapparen Lil Nas X och konstkollektivet MSCHF som introducerade en ”satanssko” med människoblod och Nikes logga. Det udda initiativet innebär varumärkesintrång.

Skärmbild: Youtube.

Under förra veckan introducerade den afrikanske rapparen Lil Nas X och konstkollektivet MSCHF en sko med Nikes logga. Skon lanserades som en ”satanssko” komplett med pentagram, ett upp och nedvänt kors, talet 666 och en bibelvers om Satan. Den modifierade Nike Air Max 97 hade även en sula fylld med rött bläck och en droppe människoblod.

Nike stämde tillverkaren av ”satansskon” och krävde att hela upplagan om 666 par skor skulle förstöras. Alla skor hade dock redan sålts, till priset 1 018 dollar per par – vilket motsvarar runt 8 900 kronor.

Nu har Nike fått rätt i domstol i att det rör sig om ett varumärkesintrång, rapporterar SVT Nyheter.

Ett videoklipp med titeln Lil Nas X Apologizes for Satan Shoe (= Lil Nas X ber om ursäkt) lades upp på Youtube av Lil Nas X, men det blev ingen ursäkt utan i stället får man se en del av hans musikvideo som lanserades samtidigt som skon.

MSCHF hoppas kunna lösa situationen med Nike. Konstkollektivet hävdar att skorna är numrerade konstverk.


  • Publicerad:
    2021-04-02 15:25