TRANSFRÅGAN Anlitandet av en transsexuell ”influencer” som tror sig vara en sexårig flickdocka tycks inte fylla det föregivna syftet att skapa goda försäljningssiffror för Nikes nya damkollektion.

Samnytt noterar i en artikel hur sportklädesjätten Nike nu utsätts för våldsam kritik, medan deras kunder uppmanas bojkotta dem. Detta sedan det står klart att företaget avser kränga sina senaste sportbehåar med benäget bistånd av den transsexuelle så kallade influencern Dylan Mulvaney, känd bland annat för att på sociala medier i videoserien Day XX Of Girlhood ganska ingående ha skildrat sitt så kallade könsbyte. Denne transa har en särskild fäbless för att lajva flickdocka, vilket tydligt framgår i den uppmärksammade video, där han försöker inbilla tittaren att han är en sexårig sådan, medan han fäller den redan bevingade kommentaren:

– Låt dockor vara dockor, snälla!

Mulvaney presenterade med uppenbar stolthet sitt nya engagemang för sina följare på Instagram med orden:

Varna media – jag går in i min träningsera.

Kritikstormar

På sociala medier flödar nu de sarkastiska kommentarerna till Nikes tilltag att anlita en transa för sin marknadsföring av en damkollektion. Mulvaneys märkliga beteende i videon, där han skuttar omkring på en gård tycks inte precis tjäna till att mildra hånet. På Twitter kommenterar till exempel Mulvaneys yrkeskollega ”influencern” Oli London:

Möt NIKE WOMENS senaste ambassadör…en biologisk man. Dylan Mulvaney får nu betalt av Nike Women för att bära sportbehåar – trots att han är en man! En annan dag slår ett annat företag alla kvinnor i ansiktet genom att håna dem och avlöna en man för att ta deras plats! #nike #gowokegobroke #dylanmulvaney

Daily Mail skrev häromdagen om hur sarkasmer och uppmaningar till bojkott liknande dem som Nike nu utsätts för tidigare i veckan drabbade ölmärket Bud Light efter att man anlitat samme Mulvaney för sin videoserie Day 365 Of Girlhood.