INRIKES. Arbetsmoralen på Postnord ifrågasätts igen efter uppmaningen att bränna fellevererade brev.

Anna-Kerstin Börkell, 78, får en del post i sin brevlåda som ska levereras till andra adressater än henne.

När Börkell ringde till Postnord för att påtala att de delar ut post fel, blev hon mycket tvivelaktigt bemött, skriver Expressen.

— Jag frågar vad jag ska göra med breven och då svarade en man där att jag skulle lägga dem i en brevlåda. Då svarade jag att jag bor i skogen och inte har någon brevlåda i omedelbar närhet, så jag frågade ”vad ska jag göra med dem då?”

Börknell säger att medarbetaren på kundtjänsten svarade ”du kan göra vad du vill med dem”.

— Då svarade jag ”menar du verkligen det där, kan jag bränna upp dem?”. Han svarade ”ja, du kan bränna upp dem”. Jag hade högtalare på så även min man hörde alltihop.

— Då blev jag våldsamt irriterad, så behandlar man inte folk, säger Börknell.

Anna-Kerstin Börkell bor avsides i skogen utanför utanför Immeln, tillsammans med sin make. Därför finns ingen postlåda som hon bara kunde ha stoppat all fellevererad post i; vilket var det första förslaget Postnords kundtjänst gav henne.

Märklig attityd från Postnord
Hon antar att skälet till att hon får mycket av andras post levererad till sig beror på att Postnord har många sommarvikarier som inte känner till postdistrikten.

— Det är en sak att man kan lägga posten i fel låda, det säger jag ingenting om, men resten är ett mycket märkligt förfarande, säger Anna-Kerstin Börkell om Postnords attityd till kundernas post.

Hon såg till att själv ge sig ut att för att hitta de rätta mottagarna.

Postnord säger att deras kundtjänstemedarbetare är utbildade för att kunna bemöta alla sorters samtal.

— Detta är inte förenligt med sättet vi möter kunder eller mottagare på om det nu har gått till som hon säger, och det tvivlar jag inte på, säger Jörgen Olin, regionchef på Postnord Syd.

Postnord vet ännu inte vem av deras medarbetare som talade med Börkell, men de säger att man har vidtagit andra åtgärder.

— Vi har gått ut med information om att vi ska fortsätta vara professionella med våra kunder och mottagare, säger Jörgen Olin.

Om den aviserade professionaliteten Olin talar om bara gäller bemötandet av kunder som ringer dem, eller om det även gäller hanteringen av privata kunders egendom som Postnord tar på sig ansvaret att distribuera, rapporteras inte.


  • Publicerad:
    2020-07-17 22:00