INRIKES. SL sprider i en ny reklamkampanj svaga värderingar enligt kritiker. I kampanjen uppmanas resenärer att ”titta bort” om någon behöver hjälp.

Storstockholms länstrafik, SL, har lanserat en ny kampanj där resenärer uppmanas visa ”kollektivkurage”, istället för civilkurage, och ”titta bort” om exempelvis en annan resenär blir utsatt för övergrepp. Istället för att ingripa, och själv generera trygghet, ska man outsourca detta genom att chatta med SL:s ”trygghetscentral”.

Twitteranvändaren Pappersscout reagerar på kampanjen:

Detta är svårt även för mig som svennebanan. Varför ska man titta bort? Varför inte säga till? Varför inte gå ihop flera i vagnen och göra något?

”Kollektivkurage är alltså att titta bort när någon blir skadad enligt SL. Det mångkulturella paradiset fullbordat”, skriver Egor Putilov på Twitter.


  • Publicerad:
    2020-10-09 23:55