Om legaliseringen av barnvåldtäkter i Irak
2024-11-15 20:30
”Konstnären” Carl Michael von Hauswolff har för närvarande en utställning på Martin Bryder Gallery i Lund där han ställer ut verk som han målat med aska som han stulit från krigsfånglägret Majdanek i Polen. Askan stal han från en krematorieugn under ett besök vid lägret 1989 när han reste runt i landet för att samla material till en utställning han hade i Kazimerz Dolny.
På hemsidan för Bryders galleri skriver von Hauswolff följande:
”Askan har sedan dess följt med mig; alltid funnits där… till hands… givit sig tillkänna. 2010 tog jag fram burken med askan och beslutade mig för att “göra något” med den. Jag tog fram ett antal akvarell papper och beslutade mig för att enbart täcka en rektangulär yta på dessa ark med aska utblandad med vatten. När jag så betraktade bilderna så “talade” dom till mig; figurer visade sig… som om askan innehåll energier eller minnen eller “själar” från människor…”
Författaren och juden Salomon Schulman har i Sydsvenskan publicerat ett kraftfullt avståndstagande. Han menar på att det mycket väl kan vara hans kött och blod som målats upp på tavlorna då hans släkt tydligen försvunnit i ”Förintelsen”. Schulman, vars föräldrar tycks haft en osannolik tur under krigsåren skriver i sin artikel:
”Vem vet – en del av askan kanske härrör från någon av mina släktingar? Rent av min köttslige bror? Ty ingen vet vart de deporterades – alla min mors syskon och deras barn eller mina morföräldrar. På min fars sida: likadant.”
”Konstnären” har av en privatperson blivit anmäld för brott mot griftefriden och anmälaren anser även att det är ”hån mot folkgrupp”.
Schulman som anser ”konsten” vara frånstötande har själv skrivit en krönika med rubriken ”Nödvändiga bomber” som försvarar bombningen av Dresden där hundratusentals oskyldiga civila mördades. I krönikan skriver han bland annat dessa rader:
”25 000 dog i Dresden. Det är långt färre än vad Blitzen åsamkade det aldrig ockuperade England.
Lika många judar gasades ihjäl under två dygn enbart i det högeffektiva förintelselägret Treblinka – varje dag, månad efter månad!”
En uppenbar historieförfalskning som blir skrattretande när faktafel efter faktafel blandas med personliga åsikter.
Källa:
Målade tavla med aska från förintelseläger