Christian Peterson granskar Frida Sundqvist
2024-11-15 09:30
Dagens datum 2 april: Idag 1941 flög testpiloten Fritz Schäfer världens första jetdrivna jaktflygplan, He 280, i Tyskland. Flygplanet var utvecklat av Ernst Heinkel Flugzeugwerke A.G.
Företaget Heinkel Flugzeugwerke grundades 1922 av Ernst Heinkel och är känt för att ha tillverkat en rad flygplansmodeller före och under andra världskriget, däribland det medeltunga bombplanet Heinkel 111 (se tidigare Dagens datum 31 mars), nattjaktplanet He 219 och jetflygplanet He 162.
En av de centrala männen bakom utvecklingen av jetdrivna flygplan var ingenjören Robert Lusser som drev på arbetet med de första jetplanen i världen, däribland He 280. Robert Lusser skulle senare, när han arbetade för flygplanstillverkaren Fieseler även utveckla den flygande bomben, V1, tillsammans med Fritz Gosslau från företaget Argus som hade utvecklat pulsjetmotorn. Robert Lusser utvecklade under kriget en rivalitet till Wernher von Braun då de tävlade om vems projekt som skulle tilldelas mest resurser.
Heinkel hade utvecklat världens första jetdrivna flygplan He 178 som flögs första gången av testpiloten Erich Warsitz, alldeles före andra världskrigets utbrott 1939. Hans von Ohain, konstruktören av jetmotorn till planet gick då till historien som mannen som utvecklat världens första använda jetmotor modell HeS-1. von Ohain kom också att utveckla jetmotorn HeS-8 åt He 280.
He 280 var inte bara det första jetjaktplanet utan även det första planet som hade trycksatt kabin och katapultstol. En nackdel var dess begränsade räckvidd. Planet hade en toppfart på 820 km/h och var tänkt att vara beväpnat med 3 st 20 mm automatkanoner.
Utvecklingen av He 280 skedde i tävlan med konkurrenten Messerschmitts jetplan Me 262 och till sist valde tyska flygvapnet Me 262 framför Heinkels jetplan. Me 262 hade bland annat fördelarna av längre räckvidd och tyngre beväpning (4 st 30 mm automatkanoner i grundutförande). Inga fler He 280 kom att produceras, annat än 9 st testversioner.
Det har efter kriget spekulerats i om He 280 hade kunnat produceras och nå aktiv tjänst långt före Me 262 och att detta hade kunnat hjälpa Luftwaffe att behålla luftherraväldet under kriget. Men detta förblir endast spekulation. Konkurrenten Me 262 kom i aktiv tjänst först 1944 och var då inte bara världens första operativa jetplan utan tveklöst även världens modernaste flygplan. Men krigets vindar hade då vänt sedan ett år tillbaka och de allierades övertag i luften var för stort.
Heinkel skulle i slutet av kriget utveckla fler jetplan, varav det mest kända var det futuristiska He 162 Volksjäger, ett jetflygplan som lär ha utvecklats under otroliga 37 dagar i slutet av kriget. Det var klart på ritbordet 30 oktober 1944, producerades i underjordiska fabriker och sattes in i operativ tjänst i april 1945, alldeles före kriget tog slut. Då hade 300 producerats och 800 till höll på att byggas.
Artikeln publicerades ursprungligen 2013-04-02.