NS-LÄSK. Coca Cola Company drar nu tillbaka sin reklam för Fantas 75-årsjubileum. Anledningen är en hetskampanj på sociala medier över att reklamen berättar om ”de gamla goda tiderna” när drycken skapades.

Drycken Fantasie – numera Fanta – kom till under andra världskriget i Tyskland tack vare Coca Cola Deutschlands chef Max Keith som utan att rådfråga företagets ledning i USA skapade denna tyska dryck. Coca Colas ledning visste inte huruvida Keith arbetade för dem eller för Tyskland eftersom det var omöjligt att kommunicera med honom på grund av kriget. Än idag råder delade meningar om hur Fanta kom till och vad Tredje riket kan ha haft för eventuell inblandning i att skapa en dryck för tyskar.

I Coca Cola Companys reklam för Fantas 75-årsjubileum förekommer den vanligaste teorin, att Max Keith skapade drycken på grund av att det i Tyskland vid den tiden saknades ingredienser för att göra Coca Cola. En hetskampanj startades på sociala medier sig efter att Coca Cola Company berättat historien om den tyska drycken och använt sig av uttrycket ”de gamla goda tiderna” samtidigt som de lanserat ”Fanta Classic” som är inspirerad av originalreceptet. Coca Cola Company har nu dragit tillbaka reklamen, men användare på bland annat Youtube fortsätter att lägga upp den.

coca-cola-1925-schrift-grÄven om Coca Cola understödjer teorin om att Fanta kom till för att det på grund av en handelsbojkott saknades ingredienser i Tyskland, menar flera historiker och författare att Fanta skapades som en dryck för tyskarna och för att för att pigga upp tyska soldater. Coca Cola understödde länge den tyska regimen och använde sig 1925 av hakkors på produkter i Tyskland.

Källor:
Coca-Cola pulls 75th anniversary ’Nazi’ Fanta ad after online backlash
Why historians say Coke invented Fanta to enliven Nazi soldiers


  • Publicerad:
    2015-03-04 09:45