EKONOMI. Coca-Colas nya recept för att få fart på försäljningen kan bli att sälja drycker som innehåller cannabidiol (CBD), den icke-hallucinogena substansen i cannabis.

Det sägs att Coca-Cola från början innehöll kokain. Som en reaktion på att den traditionella dryckesbranschen nu bromsar in kraftigt lanserar läsktillverkaren ett nytt recept till wellness-dryck: cannabis.

Både Coca-Cola och konkurrenten Pepsi försöker utöka sina verksamheter med andra produkter än klassiska läskedrycker. Nyligen köpte Coca-Cola kaffeföretaget Costa Coffee för fem miljarder dollar. Och nu för Coca-Cola samtal med kanadensiska marijuanaproducenten Aurora Cannabis, rapporterar nyhetsbyrån Bloomberg.

Sedan tidigare har öljättarna Corona och Molson Coors meddelat att de ingått samarbetsavtal med kanadensiska marijuanatillverkare. Lagunitas, ett ölmärke som ägs av Heineken, brygger redan en dryck som innehåller THC, den aktiva substansen i marijuana som just nu säljs på speciella ställen i Kalifornien.

Cannabis kommer från och med den 17 oktober att legaliseras i Kanada, men experter tror inte att läskjätten Coca-Cola endast fokuserar på den kanadensiska marknaden.

—  Jag kan inte tänka mig att de gör detta för bara 35 miljoner människor i Kanada. De har med all säkerhet tagit sikte på den framtida amerikanska marknaden, säger Kris Krane, vd för bolaget 4Front som specialiserat sig på rådgivning till företag som vill sälja produkter innehållande cannabis.

Trenden med wellness-drycker runt om i världen gör att dryckesproducenterna tvingas lansera alltmer fantasifulla smaker och kombinationer av ingredienser för att vara konkurrenskraftiga.

Källa:
Coca-Colas nya recept för att få fart på försäljningen – cannabis


  • Publicerad:
    2018-09-18 12:45