UTRIKES. Coca-Cola Company stäms nu av Praxis Project för att ha vilselett allmänheten över de faror som är förknippade med att dricka sockersötad dryck. De anklagas bland annat för att ha använt samma taktik som tobaksbolagen gjorde på 50- och 60-talet.

cc2

Coca-Cola Company och The American Beverage Association (ABA) stäms nu för att medvetet valt att vilseleda allmänheten om de hälsorisker som finns med att dricka sötade drycker. Denna vilseledning ska bland annat ha skett genom förfalskad forskning och att skapa tvivel kring den forskning som gjorts som visar på de stora hälsoriskerna.

aba1

The American Beverage Association levererar.

Bland annat ska Coca-Cola ha låtit förfalska forskning genom att betala läkare, dietister och forskare för att tona ner de hälsorisker som finns. I vissa extrema fall har de även fått betalt för att påstå att läsk kan vara ett hälsosamt val. I stämningen anklagas de för att ha låtit publicera vinklad vetenskap och falska och missvisande reklamkampanjer.

Nedan finns några konkreta exempel på vad för forskning och vilka påståenden Coca-Cola sprider för att förvirra sina konsumenter.

Det finns inget unikt samband mellan läskkonsumtion och fetma.

Det är fel att säga att drycker orsakar sjukdomar.

Det finns inga vetenskapliga bevis som kopplar sockersötad dryck till fetma.

Bland annat har ABA en kampanj som uppmanar barn och ungdomar till att konsumera sockersötade drycker och sen bara röra sig mer. Även Coca-Cola har en kampanj som försöker få konsumenterna till att tro att korta fysiska aktiviteter så som till exempel att skratta och bowla ska uppväga de negativa effekter som kommer av att dricka Coca-Cola. De menar att den största boven till sjukdomar och fetma beror på bristen på fysisk aktivitet, inte att människor förtär hälsovådlig mat och dryck.

Coca-Cola och ABA anklagas genom sin forskningsförvrängning och sina missvisande kampanjer att använda samma taktik som tobaksbolagen använde på 50- och 60-talet.

I en rapport framkommer det att Coca-Cola under en femårsperiod mellan 2010 och 2015 spenderat 120 miljoner dollar på forskning och andra projekt vars mål har varit att förvirra konsumenterna i syfte att de ska ställa sig tvivlande till informationen om hur hälsoskadligt läsk och andra sötade drycker är.

Läskkonsumtionen under 2016 i USA har inte varit så låg sedan 1985 och försäljningssiffrorna har pekat stadigt nedåt de sista tio åren. Att Praxis Project nu stämmer bolagen skulle på sikt innebära att nya restriktioner sätts upp kring hur de får marknadsföra sig själva. Samt att det kan innebära att all läsk och annan sötad dryck får varningstexter på förpackningarna vilket skulle innebära en minskad försäljning. Flera städer i USA har redan infört skatt för sockersötade drycker.

Varken Coca-Cola eller ABA anser sig ha gjort något fel.

Källor:
Coca-Cola, American Beverage Association are Targets of Lawsuit Charging Deceptive Sugary Drink Marketing
University Returns $1 Million Grant to Coca-Cola
Stämningsansökan


  • Publicerad:
    2017-01-08 13:00