Crowdstrike-kraschen kan ta flera veckor att lösa
IT • En uppdatering av cybersäkerhetsföretaget Crowdstrikes programvara Falcon Sensor ledde till att datorer över hela världen drabbades av ”blue screen of death”. Även om grundproblemet är löst kan det ta flera veckor innan ordningen är återställd.
Flygbolag, medieföretag, banker, butikskedjor och telekomföretag är bara några av de aktörer som drabbades när cybersäkerhetsföretaget Crowdstrike på fredagen implementerade en uppdatering av säkerhetsmjukvaran Falcon Sensor. Windows-datorer över hela världen som använder mjukvaran möttes då av ”blue screen of death” istället för uppdaterad mjukvara.
Crowdstrike kom snabbt att försöka dra tillbaka den skadliga uppdateringen, men skadan var då redan skedd. Tusentals flygplan stoppades från att lyfta, läkarmottagningar kunde inte ta emot patienter och korttransaktioner kunde inte genomföras.
Incidenten har beskrivits som den största IT-kraschen i historien och även om grundproblemet med den skadliga koden är åtgärdat spås det ta flera veckor innan alla Crowdstrikes kunder fått sina datorer åtgärdade.
— I vissa fall kan lösning vara snabbt tillämpad, men om datorer har reagerat så att de får ”blåskärm” och hamnar i eviga looper så kan de bli svårare att återställa. Det kan ta dagar eller till och med veckor, säger Adam Leon Smith vid brittiska BCS, en branschorganisation med medlemmar i 150 länder, till The Guardian.
Crowdstrikes grundare George Kurtz har i ett uttalande sagt att han är ”djupt ledsen för den påverkan vi har orsakat våra kunder” och tillade att det har skett en ”negativ interaktion” mellan uppdateringen och Microsofts operativsystem Windows.