KULTUR. Bonniertidningen Expressen har intervjuat den konservative debattören Johan Lundberg, mot bakgrund av förtalsrättegången mot Ann-Sofie Hermansson. I intervjun problematiseras den kulturmarxistiska verksamhet som ligger bakom förtalsstämningen.

Debattören Johan Lundberg och Expressens ledarskribent Patrik Kronqvist i podden ”Ledarsnack”. Skärmbild: expressen.se.

Förra veckan stod den tidigare sossetoppen i Göteborg Ann-Sofie Hermansson inför rätta efter att ha stämts för grovt förtal mot rasfrämlingarna Fatima Doubakil och Maimuna Abdullahi från Muslimska Mänskliga Rättighetskommittén (MMRK). Anledningen är att Hermansson på sin blogg ska ha beskrivit de två kvinnorna för ”extrema röster som försvarat terrorister och avfärdat anti-terror insatser mot bland annat IS krigare”.

Bakgrunden är att MMRK har företrätt och fört fram terroranklagade muslimer, som i vissa fall både före och efter har dömts för grova brott. Ett exempel är terroristen Munir Awad, som MMRK 2010 hade som huvudtalare vid ett seminarium om svensk terrorlagstiftning. Några månader senare greps Awad och tre andra personer, två svenska medborgare och en med tunisisk medborgarskap, av den danska säkerhetspolisen. Awad dömdes två år senare till tolv års fängelse för att ha förberett en terrorattack mot tidningen Jyllandspostens redaktion i Köpenhamn.

Förtalsfallet Mot Ann-Sofie Hermansson har väckt stor uppmärksamhet i Sverige, då ett stort antal etablissemangsröster har ställt sig bakom MMKR:s stämning. Samtidigt har tunga röster ifrågasatt ifall det verkligen är förtal att påtala att någon har åsikter som är ”extrema”.

Bonniers kvällstidning Expressen har i det senaste avsnittet av podden ”Ledarsnack” bjudit in den konservative debattören Johan Lundberg för att diskutera fallet och MMRK. Lundberg, som tidigare bland annat varit redaktör för den konservativa tidskriften Axess, har skrivit boken Ljusets fiender, där han kritiserar kulturmarxismen ur ett klassiskt liberalt perspektiv.

Just nu är Johan Lundberg expertvittne i den pågående rättegången mot Ann-Sofie Hermansson.

”Samhällets reaktion har varit extremt naiv”
Till Expressens ledarskribent Patrik Kronqvist säger Lundberg att MMRK och liknande grupper, såsom Antirasistiska Akademin och Afrosvenskarnas riksförbund, sysslar med subversiv verksamhet där man försöker påverka samhället med idéer från Frankfurtsskolan. Med andra ord den judiska rörelse som en gång i tiden formulerade kulturmarxismen som ideologi och redskap genom att förena juden Karl Marx och juden Sigmund Freuds idéer.

På Kronqvists fråga vilken ideologi som dessa grupper står för svara Johan Lundberg:

— Mitt intryck är att det är en sorts marxism-leninsm som är den yttersta ideologin. Om man ser på den här Antirasistiska Akademin – som många av de där figurerna tillhör – består den i väldigt hög grad av latinamerikanska marxister. Det grundas i Herbert Marcuse, Frankfurtskolan på 50-60-talen, som skulle uppdatera marxismen.

Lindberg fortsätter med att förklara hur Frankfurtsskolan förespråkar etniska konflikter i ett mångkulturellt samhälle för att skapa en marxistisk revolution:

— Det hade ju inte blivit så som Marx förutspått att arbetarklassen skulle utarmas, det blev precis tvärtom: Medelklassen växte. Var skulle man hitta de här potentiella revolutionärerna? Jo, i det som vi i dag kallar för utsatta områden. Det var till dem man ställde hoppet – och fortfarande ställer hoppet – om revolution.

LÄS MER: Vad är kulturmarxism?

Enligt Lundberg är det också precis detta som är målet för dagens kulturmarxister i Sverige, och speciellt de som ligger bakom åtalet mot Hermansson:

— När man lyssnar på Fatima Doubakil, som är en av dem som har drivit den här processen mot Hermansson, säger hon att målet med hennes verksamhet är att skapa konfrontation mellan olika grupper och där den ena gruppen är icke-integrerade invandrare.

Hyckleriet i åtalet från kulturmarxisterna påtalas av Lundberg, som säger:

— Det blir ju lite bisarrt när man byggt upp hela sin karriär på att gapa om att folk är islamofober och rasister så fort någon kritiserar det man gör. Men när man själva kallas för, i det här fallet ”extremister”, då går man till tingsrätten.

Enligt Lundberg har samhällets hantering av de kulturmarxistiska lobbygrupperna varit ”extremt naiv”. Han påpekar att grupperna fått ordentliga tillskott från allmänna medel, bland annat Allmänna arvsfonden, Folke Bernadotte-akademin och Ungdomsstyrelsen, enligt Lundberg under förevändningen att man skulle syssla med ”antirasism”.

Har fått ett stort genomslag i universitetsvärlden
Johan Lundberg konstaterar att de kulturmarxistiska grupperna, likväl som deras idéer och metoder har ett starkt stöd i den akademiska världen.

— Jag tycker mig se att det har stärkts de senaste 4-5 åren. Om man går tillbaka till Masoud Kamalis integrationsutredning från 2006 byggde den mycket på den här världsbilden, att problem med integrationen beror på att svenskar är rasistiska. Men då uppfattades många av förslagen som fullkomligt bisarra och utredningen kastades i papperskorgen. Tio år senare så har den typen av tänkande fått ett väldigt stort genomslag i universitetsvärlden, förklarar Lundberg.

Enligt Lundberg finns inget som tyder på att det finns något motrörelse heller bland landets akdameiker. Tvärtom, menar han, verkar idéerna ha spridit sig och anammats fullt ut av politiker och myndigheter idag.

— Det har utgått påbud från staten att de här intersektionella perspektiven – att man ska kategorisera folk med utgångspunkt i vem som är förtryckare och vem som offer utifrån olika variabler – ska implementeras på regioner och myndigheter, säger han.

Patrik Kronqvist frågar också hur exempelvis så kallade queerteoretiker kan ställa sig bakom och försvara fundamentalistiska muslimer, som bland annat förespråkar dödsstraff för homosexuella genom att kasta dem från höga byggnader. Johan Lundberg menar att det är en inbyggd motsättning i kulturmarxismen som motiveras utifrån en marxistisk uppdelning av grupper som offer eller förövare, och att offer alltid i första hand har gemensamma intressen gentemot förövaren.

— Man menar att muslimer uppfattas som annorlunda och att queerpersoner också uppfattas som annorlunda och då tycker man att de har samma intressen. Men överallt där organisationer som Islamiska staten har tagit makten är det så klart HBTQ-människorna som de ger sig på först, säger Lundberg.

Att samhället så lätt accepterar den här typen av subversiv verksamhet beror enligt Lundberg på ”integrationsproblem” och att kulturmarxister har erbjudit ”enkla lösningar på svåra problem”. Inte någonstans i Expressens intervju påpekas det starka judiska inflytande över Sverige och västvärlden – ett inflytande som är svårt att skilja från kulturmarxismens. Troligtvis för att det judiska inflytandet inte heller går att skilja från Expressens eget inflytande.

Frågan besvaras dock betydligt mindre vagt och mer omfattande av Fredrik Vejdeland och Nordiska motståndsrörelsens ledare Simon Lindberg i Ledarperspektiv #48:

Källor:
”Samhället har varit extremt naivt inför de här grupperna”
Rättegången om grovt förtal inleds mot Ann-Sofie Hermansson
Håkan Boström: Extremister är vi snart allihopa


  • Publicerad:
    2020-02-04 06:00