SOCIALA MEDIER. Det amerikanska företaget Devumi har en marknad där de säljer fejkade twitterföljare till skådespelare, idrottsstjärnor, Youtubers och andra kända personer. Nu utreds företaget för brott.

Marknaden har fungerat på så sätt att man genom pengar kan köpa till sig följare och därefter kunna bygga sitt twitter-imperium. Foto: Mohamed Hassan (CC Public Domain)

Tidningen The New York Times har granskat ett av de stora företagen på marknaden för fejkade konton på sociala medier, och kommit fram till skrämmande resultat. Enligt tidningen har företaget Devumi sålt nästan 50 miljoner fejkade twitterföljare till kändisar av olika slag. Men det handlar inte enbart om personer inom underhållningsbranschen, utan även personer inom den politiska sfären och journalister.

Nu kommer företaget utredas för brott. Det meddelar New Yorks lokala åklagarkammare, det handlar om att företaget kan ha stulit andra människors identiteter på sociala medier. Twitter har själva gått ut och meddelat att Devumi och liknande företag strider mot mikrobloggens egna riktlinjer.

Marknaden som erbjuder följare för pengar är vanligare än man tror. Det fungerar på så sätt att ifall någon väljer att köpa följare, till exempel från Devumi, då skapar företaget twitterkonton som kommer att bli dina följare. De tar profilbilder från andra riktiga twitterkonton, kopierar andra kontons namn samt biografi och därefter är processen färdig.

Det är för tillfället oklart hur många fejkade twitterkonton det handlar om. New York Times uppger att det kan röra sig uppemot 48 miljoner fejkade konton, men Twitter hävdar att antalet är mycket lägre.

Källa:
Företag massproducerar fejkade Twitterkonton


  • Publicerad:
    2018-01-29 11:30