MEDIA. Rovkapitalisten George Soros, i media kallad ”filantrop”, når ut med sitt budskap till mer än 300 miljoner människor varje månad.

Det är Media Research Center som granskat multimiljardären George Soros finansiering av media och vilket inflytande det ger honom. Det rör sig om en mängd böcker, nyhetstidningar, radio- och TV-stationer, videor och hemsidor – från Washington Post och NBC till mindre kända aktörer som Project Syndicate och Public News Service. Enligt MRC når Soros ut till 330 miljoner människor världen över.

Soros har förnekat att han förfogar över ett mediaimperium, men har lagt ner åtminstone en halv miljard kronor på att finansiera media samtidigt som han har över 30 toppjournalister under sig i de grupper han finansierar. En av dem är förre New York Times-reportern Chuck Sudetic som författade boken ”The Philanthropy of George Soros” och vars tidning gjorde reklam för boken. Författaren är idag anställd på Soros organisation Open Society Foundations.

Ett nytt avslöjande gör gällande att att Soros använt sig av sitt medieimperium för att hjälpa Demokraternas kandidat Alexandria Ocasio-Cortez, och 400 andra ”Bernie Sanders-liknande politiker” med sina politiska karriärer. Ocasio-Cortez, som nyligen valdes in i kongressen som Demokraternas representant för New York, ska ha övertalats att kandidera med löftet om att de Soros-finansierade medierna ska beskriva henne på ett fördelaktigt vis.

I Sverige finansierar George Soros bland annat den folkfientliga stiftelsen Expo och före detta AFA-ledaren Tobias Hübinette.

Källor:
Soros-Funded Lefty Media Reach More Than 300 Million Every Month
AOC’s Ties to George Soros Revealed


  • Publicerad:
    2019-09-04 15:30