Storbritannien, EU: ”Vi ska sätta stopp för ryska olje-skuggflottan”
KALLT KRIG • I samband med torsdagens EU-möte ska länderna dela information om en rysk flotta av sanktionerade fartyg, för att kunna utarbeta en gemensam strategi i den ekonomiska krigföringen.
EU och Storbritannien uppges denna vecka komma att rikta en uppmaning till europeiska nationer att vidta åtgärder mot den så kallade skuggflotta av oljetankfartyg som man anklagar Ryssland för att nyttja ”i syfte att kringgå internationella sanktioner”.
Enligt ett preliminärt utkast till uttalande kommer länderna framöver att dela information om den ryska flottan för att samordna åtgärder mot fartygen och deras operatörer. Målet är att försvåra för det krigförande landet Ryssland att tjäna pengar på sin oljeexport. Länderna uppmanar även flagg- och hamnstater att kontrollera huruvida säkerhetsregler följs strikt.
Ett ospecificerat antal regeringar uppges vara inställda på att dryfta frågan i samband med torsdagens EU-möte i Storbritannien med Keir Starmer som värd. Mötesdeltagarna ska då ”dela information om den ryska flottan av sanktionerade entiteter i syfte att samordna sina respektive bemötanden av det hot som dessa fartyg och faciliteter utgör” samt ”lägga upp planerna för det nödvändiga samarbetet med den privata sektorn och andra maritima intressenter”, heter det.
Länderna försöker göra det svårare för Ryssland att dra nytta av sina oljeresurser. Group of Seven sanctions har anklagats för att försöka göra Ryssland till en paria på konventionella oljetransportmarknader genom att stänga av tillgången till vanliga tankfartyg och tjänsteleverantörer såvida oljan som transporteras inte är under ett G7- definierat pristak. Detta har tvingat Moskva att förlita sig på äldre operatörer, som verkar utanför branschens normer.
"Ryssland ett hot mot våra nationer"
I dokumentet fastslås att ”Ryssland utgör ett hot mot våra nationer och andra som är beroende av världens alla hav” och hävdas att ”Många fartyg i denna skuggflotta är oförsäkrade och dåligt underhållna”.
Dessa formuleringar är öppna för förändringar fram till morgondagens EU-möte i Storbritannien.
Fram till förra månaden hade huvuddelen av sanktionerna inneburit ett brott mot pristaket. Detta gav bara Ryssland ett större incitament att helt undvika att använda västerländska tjänster. Det bidrog till en boom i användandet av äldre tankfartyg – ofta med odefinierad försäkringsstatus och ogenomskinligt ägande. Några av tankfartygen ska ha förfalskat sina platser till digitala fartygsspårningssystem för att försöka dölja sin verksamhet.
En resolution
I december antog Internationella sjöfartsorganisationen en resolution, A.1192(33), som uppmanar alla medlemsländer och relevanta intressenter att ”främja åtgärder för att förhindra illegala operationer i sjöfartssektorn av den mörka flottan, även känd som skuggflottan”.
Europeiska unionen citerade resolutionen när man förra månaden sanktionerade flera ryska tankfartyg, efter att Storbritannien dessförinnan börjat vidta åtgärder mot skuggflottans skepp.
Det finns enligt Bloomberg tydliga tecken på att den här sortens sanktioner varit effektiva när det gäller att störa tankfartyg som transporterar rysk olja. Av de cirka 50 fartyg som sanktionerats sedan slutet av förra året av USA, Storbritannien och Europa, uppges en klar majoritet haft stora problem med att tanka sina laster.