LÖGNPRESSEN Aftonbladet har slutat använda sitt huvudkonto på Twitter sedan en vecka tillbaka. Enligt tidningens biträdande redaktionschef Martin Schori beror det på hur ”Twitter har utvecklats”.

Aftonbladet slutade den 6 september att uppdatera sitt huvudkonto på plattformen X (tidigare Twitter), där man publicerat viktiga nyheter och uppdateringar från hemsidan sedan kontot registrerades i maj 2009.

Nu har Aftonbladets biträdande redaktionschef Martin Schori bekräftat för tidningen Journalisten att man tagit ett beslut att lämna plattformen.

”Så som Twitter har utvecklats tycker vi inte att vi har något att vinna på att vara där och vi lägger våra resurser på att vara på andra plattformar. En typ av omprioriteringar vi gör hela tiden”, skriver Schori i ett sms till tidningen.

Aftonbladet är inte första medströmsmedian att lämna X sedan Elon Musk tog över det som tidigare hette Twitter. En rad statligt ägda public service-bolag i väst lämnade exempelvis plattformen i protest när de fick sina konton märkta med meddelandet att de finansieras av en viss stat – något som tidigare bara var reserverat för offentligt finansierade medier från länder som Ryssland, Kina och Iran.

Även Sveriges Radio lämnade plattformen tidigare i år, men man hävdade då att den nya etiketten inte spelade in i beslutet. Istället skyllde man på ”falska konton, bottar, desinformation, hat och hot”.

Aftonbladet kommer dock fortsatt ha kvar vissa av sina övriga konto på X, exempelvis de som fokuserar på opinonsbildning.