GAMMELMEDIA Sveriges Radio lämnar den sociala medieplattformen Twitter efter att ha fått en märkning som ”offentligt finansierad”. Tidigare har BBC fått samma stämpel, men efter att ha drevat mot Twitter och Elon Musk drogs märkningen tillbaka.

Efter 12 år på Twitter väljer nu Sveriges Radio att lämna plattformen. Mediehuset uppger att det inte längre ger det man vill ha i form av samtal med publik och konverteringar. Samtidigt har man noterat den tidens turbulens kring plattformen och dess påverkan på företagets kapacitet att hantera exempelvis falska konton, bottar, desinformation, hat och hot.

Nästan samtliga konton kommer att stängas ner, men ”Ekot” och ”Sverige Radio” kommer att kvarstå, dock märkta som inaktiva. Detta görs för att ha fortsatt ägandeskap så att andra inte ska kunna använda dem.

I veckan kom beskedet att Twitter har markerat svensk public service som ”offentligt finansierade” medier. Märkningen innebär att en liten symbol dyker upp under kontots namn som förtydligar att mediet i fråga tar emot licenspengar, individuella bidrag, offentlig finansiering eller kommersiell finansiering. Efter det meddelade Utbildningsradion att man skulle se över sin närvaro på Twitter.

Men enligt Christian Gillinger, chef för sociala medier på Sveriges Radio, påverkade inte märkningen beslutet att lämna plattformen. Beslutet fattades innan märkningen och SR har inga synpunkter på märkningen så länge etiketten är korrekt.

Tidigare har amerikanska National Public Radio och tv-bolaget Public Broadcasting Service fått samma märkning och valt att lämna plattformen. BBC fick också samma stämpel men efter en kritikstorm ändrades den till ”offentligt finansierad media”.

SVT, SR och UR finansieras av en public service-avgift som samlas in via skattesedeln.