MEDIA. Färre väljer att läsa Aftonbladet på nätet och därför väljer tidningen nu att sluta redovisa sin trafik.

KIA- index är ett system som mediebranschen använder för att registrera antal sidovisningar på nyhetssajter och möjliggör för annonsörer att se hur många deras reklam exponeras för.

Alla de stora mediebolagen använder sig av det, men nu har Aftonbladet, som länge drabbats av sjunkande sidovisningar, valt att hoppa av.

Schibstedt, som är den judiska koncernen Aftonbladet tillhör, bortförklarar det hela med att de vill ”flytta fokus” från trafiksiffror till ”bra användarupplevelser”.

På olika sätt har Aftonbladet försökt att hålla siffran upp genom att exempelvis lägga den fristående Schibstedt-sajten ”lajkat.nu” under Aftonbladets domän för att de som klickar på virala Facebook-klipp ska räknas som läsare av tidningen. Trots detta har man tappat 19 procent av trafiken mellan 2010 och 2016

Källa:
Färre surfar på Aftonbladet – nu slutar tidningen redovisa trafiken


  • Publicerad:
    2017-02-03 20:30